Οι ποδηλάτες που δεν φοράνε κράνος ρισκάρουν περισσότερο!

Author: Χωρίς σχόλια Share:
commute on bicycle (1)

Υπάρχει παγκοσμίως μια πολύ μεγάλη συζήτηση σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ποδηλατικών κρανών και την πρόληψη των τραυματισμών στο κεφάλι.

Πριν μερικά χρόνια διεξήχθη μια έρευνα από το Πανεπιστήμιο Νέας Νότιας Ουαλίας σχετικά με την αποτελεσματικότητα του κράνους στην πρόληψη τραυματισμών του κεφαλιού μεταξύ ποδηλάτων και μηχανοκίνητων οχημάτων αλλά σχετικά με την «επικίνδυνη συμπεριφορά» κάποιου ποδηλάτη με κράνο και κάποιου χωρίς.

Αυτό που βρήκαν οι ερευνητές είναι πως οι ποδηλάτες που δεν φοράνε κράνος είναι πιθανότερο να προβούν σε ριψοκίνδυνες συμπεριφορές, καθώς και να εμπλακούν σε σοβαρότερα ατυχήματα με μηχανοκίνητα οχήματ από όσους φορούν προστατευτικό κράνος.

Η ανάλυση αφορούσε μια αναδρομική συγκριτική μελέτη με τον έλεγχο των περιπτώσεων να έγινε από αναφορές της αστυνομίας όπως επίσης και από τις εισαγωγές στα νοσοκομεία και την θνησιμότητα των ατυχημάτων στην Νέα Νότια Ουαλία της Αυστραλίας κατά την διάρκεια 2001-2009. Σε 8 έτη υπήρξαν 6745 συγκρούσεις ποδηλάτων με μηχανοκίνητα οχήματα όπου οι αναβάτες φορούσαν κράνος. Η χρήση του κράνους συνδέθηκε με μειωμένο κίνδυνο τραυματισμού στο κεφάλι σε μια σύγκρουση ποδηλάτου-αυτοκινήτου με ποσοστό 74% και όσο μεγαλύτερη ήταν η ζημιά τόσο μεγαλύτερη ήταν η μείωση των τραυματισμών.

commute on bicycle no helmet

Η μελέτη-σύγκριση πραγματοποιήθηκε με την σύνδεση πληροφοριών από τα νοσοκομεία της Νέας Νότιας Ουαλίας, καθώς και με τις εκθέσεις της αστυνομίας σχετικά με συγκρούσεις μηχανοκίνητων οχημάτων με ποδήλατα οι οποίες οδήγησαν σε κάποιον τραυματισμό ή θάνατο ποδηλάτη. Ένας στους τέσσερις ποδηλάτες που εμπλέκονταν σε κάποιο ατύχημα, δεν φορούσε κράνος.

Περίπου οι μισοί νέοι και έφηβοι μέχρι 19 ετών δεν φορούσαν κράνος, γεγονός που θα πρέπει να γνωστοποιηθεί στους νέους αν λάβουμε υπ’ όψιν την αποτελεσματικότητα του κράνους. Όσοι ποδηλάτες δεν φορούσαν κράνος, ήταν πιθανότερο να εμφανίσουν ριψοκίνδυνη συμπεριφορά πάνω στο ποδήλατο, ωστόσο ήταν λιγότερο πιθανό να κυκλοφορούν σε επικίνδυνες γι’ αυτούς περιοχές.

Το τελικό αποτέλεσμα της έρευνας ήταν πως όσοι δεν φορούσαν κράνος ήταν πιθανότερο να εμπλακούν σε κάποια σοβαρή σύγκρουση.

Στο δελτίο τύπου σχετικά με την μελέτη, οι επικεφαλής συγγραφείς Dr Jake Olivier, πρόεδρος της Οδικής Ασφάλειας και ο καθηγητής Raphael Grzebieta αναφέρθηκαν στην αποτελεσματικότητα του ποδηλατικού κράνους στην πρόληψη τραυματισμών του κεφαλιού καθώς και την ανάγκη για υποχρεωτικούς νόμους σχετικά με τα ποδηλατικά κράνη.

«Τα οφέλη των ποδηλατικών κρανών ήταν ξεκάθαρα σε αυτή την μελέτη. Οι ποδηλάτες χωρίς κράνος έχουν 3,9 φορές περισσότερες πιθανότητες σοβαρού τραυματισμού στο κεφάλι σε σύγκριση με όσους φορούν κράνος. Όσο μεγαλύτερος ο τραυματισμός τόσο πιο σοβαρά τα οφέλη που προσφέρει. Το κράνος ελάττωσε το ρίσκο των μέτριων τραυματισμών στο κεφάλι κατά 49%, ενώ των σοβαρών τραυματισμών κατά 62% ενώ των πάρα πολύ σοβαρών τραυματισμών κατά 74%.

Γενικά υπάρχει η πεποίθηση πως όσοι φορούν κράνος στο ποδήλατο τείνουν να οδηγούν πιο απερίσκεπτα κα απρόσεκτα κάτι τέτοιο όμως δεν επιβεβαιώθηκε από την συγκεκριμένη μελέτη.

single-speed-commute

«Όσοι ποδηλάτες δεν φορούν κράνος έχουν 3 φορές περισσότερες πιθανότητες να μην ακολουθήσουν τους κανόνες οδικής συμπεριφορά, ενώ έως και 4 φορές περισσότερες πιθανότητες να έχουν αλκοόλ στο αίμα πάνω από τα επιτρεπτά όρια«.

Περίπου τα μισά παιδιά και έφηβοι κάτω των 19 ετών, τα οποία τραυματίστηκαν σε κάποια σύγκρουση δεν φορούσαν κράνος, σε σύγκριση με το περίπου 15% των ανθρώπων 30-39 ετών.

Βέβαια υπάρχουν και μελέτες οι οποίες έχουν τελείως αντίθετη άποψη από την συγκεκριμένη. Υπάρχει η «θεωρία αντιστάθμισης κινδύνου» η οποία υποθέτει πως «η συμπεριφορά των αναβατών αλλάζει ως συνέπεια της χρήσης κράνους, σε σημείο που αντισταθμίζει τα όποια προστατευτικά οφέλη έχουν τα κράνη σε περίπτωση ατυχήματος. Υπάρχει επίσης και η άποψη πως οι αυτοκινητιστές είναι λιγότερο προσεκτικοί όταν οι αναβάτες των ποδηλάτων φορούν κράνος.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2013 στο περιοδικό Accident Analysis and Prevention.

Ποια η άποψη σας πάνω στο θέμα;

Previous Article

5ο Molyvos URBAN MTB 2-3 Ιουνίου 2018

Next Article

4 μοναδικές βάσεις ποδηλάτου για κάθε σπίτι!

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια