Ένα ήσυχο ποδήλατο είναι ένα γρήγορο ποδήλατο!

Author: Χωρίς σχόλια Share:
trail chatter female mtb attack

Δεν είναι λίγες οι φορές που ξεκινούσαμε να κατεβούμε κάποιο μονοπάτι με το ποδήλατο βουνού μας και στην πρώτη ανωμαλία είχαμε δεκάδες διαφορετικούς θορύβους να χαλούν την συγκέντρωση αλλά και τη διασκέδαση μας. Όχι κοπανάει η αλυσίδα, όχι χτυπούν τα καλώδια, όχι τρίζει το τιμόνι, 1002 διαφορετικοί θόρυβοι εξαφανίζουν τελείως την ηρεμία που μας συνέδεε με την φύση.

Όχι όμως πια. Μετά από αρκετό ψάξιμο, επιτυχημένες αλλά και αποτυχημένες δοκιμές ήρθε η στιγμή που το ποδήλατο μας πλέον έχει γίνει αθόρυβο, δεν «κουδουνάει» τίποτα και μπορούμε επιτέλους να απολαύσουμε την ποδηλασία βουνού χωρίς ενοχλητικούς θορύβους.

Δεν είναι μυστικό πως ένα ήσυχο ποδήλατο είναι ένα γρήγορο ποδήλατο και αυτό θα το καταλάβετε αν παρατηρήσετε τα ποδήλατα από τους επαγγελματίες αναβάτες τόσο στον χώρο του XC, όσο και στο downhill που το μόνο που ακούγεται είναι τα ελαστικά πάνω στο τερέν και οι αναπνοές του αναβάτη.

Ας δούμε όμως μερικούς τρόπους που μπορείτε να κάνετε μόνοι σας χωρίς εξειδικευμένες γνώσεις για να κάνετε το ποδήλατο σας πιο ήσυχο.

Το μυστικό και η αρχή όλων είναι να μπορέσετε να εντοπίσετε την πηγή των θορύβων. Οι συνηθέστερες πηγές θορύβου είναι η αλυσίδα, τα καλώδια, οι χαλαρές βίδες, οι φθορές στα ρουλεμάν και στα κουζινέτα από τις πίσω αναρτήσεις.

Καλώδια.

Στα σύγχρονα ποδήλατα βουνού συναντάμε συνήθως 2 καλώδια για τα φρένα, ένα για τις ταχύτητες και ένα για το dropper post. Ελάχιστα είναι πλέον τα ΜΤΒ που φέρουν και μπροστά σασμάν -ένα ακόμη καλώδιο, ενώ υπάρχουν μερικά τα οποία έχουν ακόμη δύο καλώδια τα οποία πηγαίνουν στις αναρτήσεις για να μπορεί ο αναβάτης να τις κλειδώσει!

mtb cables

Όλα αυτά τα καλώδια λοιπόν, μόλις αρχίσουν οι ανωμαλίες του εδάφους, χτυπιούνται είτε μεταξύ τους, είτε με τον σκελετό δημιουργώντας έναν άκρως εκνευριστικό θόρυβο. Ο πιο απλός τρόπος για να μειώσετε αυτόν τον θόρυβο είναι να πιάσετε μεταξύ τους τα καλώδια με tire-wrap. Θα πρέπει να προσέξετε όμως ότι δεν εμποδίζετε την ελεύθερη κίνηση των καλωδίων καθώς στρίβετε το τιμόνι από άκρη σε άκρη ώστε να μην δημιουργηθεί κάποια άλλη ζημιά.

Αν έχετε εσωτερική καλωδίωση και ο ενοχλητικός θόρυβος προέρχεται από το εσωτερικό του ποδηλάτου σας, τότε θα πρέπει να βεβαιωθείτε πως το καλώδιο είναι σωστά στερεωμένο στις άκρες όπου εισέρχεται και εξέρχεται από τον σκελετό με τις ειδικές λαστιχιένες προσθήκες που ήρθαν μαζί με τον σκελετό ή μπορείτε να περάσετε ένα λεπτό κομμάτι αφρού περιμετρικά του καλωδίου.

cable protectors

Όταν ο θόρυβος προέρχεται από την αναπήδηση των καλωδίων στο πλαίσιο, μπορείτε να περάσετε πλαστικά -από καουτσούκ- προστατευτικά στα καλώδια ώστε να μην ακούγονται ή να τα στερεώσετε κάπου μακριά από τον σκελετό.

Αλυσίδα.

Σχεδόν όλα τα καινούρια -αξιόλογα- ποδήλατα βουνού έρχονται με μετάδοση 1Χ (μονό γρανάζι μπροστά) οπότε πολλές φορές βλέπουμε και κάποιον οδηγό αλυσίδας που κρατάει την αλυσίδα στο γρανάζι. Δεν είναι όμως λίγες οι φορές που η αλυσίδα μπορεί να αναπηδήσει ανάμεσα από το γρανάζι και τον οδηγό και να δημιουργεί κάποιον ενοχλητικό θόρυβο. Για να περιοριστεί αυτός ο θόρυβος μπορείτε να κολλήσετε εσωτερικά μικρά κομμάτια σαμπρέλας ή το «μαλακό» μέρος από velcro (χριτς-χρατς).

chainstay protector mtb

Αν ο θόρυβος προέρχεται από το «χτύπημα» της αλυσίδας στο ψαλίδι του ποδηλάτου, τότε υπάρχουν τρεις διαφορετικές λύσεις. Η πρώτη και πιο απλή, είναι να μετρήσετε αν η αλυσίδα του ποδηλάτου σας είναι στο κατάλληλο μήκος και αν όχι να αφαιρέσετε έναν με δυο συνδέσμους ώστε να έρθει στο κατάλληλο μήκος. Δεύτερον, εάν ο πίσω εκτροχιαστής είναι παλαιότερου τύπου με μαλακό ελατήριο, μπορείτε να τον αντικαταστήσετε με κάποιον νεότερο που έχει κατά πολύ σκληρότερο ελατήριο και δεν ταλαντώνεται τόσο πολύ στις ανωμαλίες. Τέλος, μπορείτε να προστατέψετε τα ψαλίδια στο πίσω τρίγωνο του ποδηλάτου που «χτυπιέται» η αλυσίδα με κάποια παλιά σαμπρέλα. 

Σύνδεσμοι του πλαισίου και περιφερειακά.

Υπάρχουν φορές που κάποιος εκνευριστικός θόρυβος προέρχεται είτε από τους συνδέσμους του πλαισίου -μόνο για τα ποδήλατα διπλής ανάρτησης- είτε από κάποιο περιφερειακό το οποίο δεν έχει τοποθετηθεί σωστά.

Ξεκινήστε ελέγχοντας τις ακτίνες των τροχών, καθώς πολλές φορές κάποια χαλαρή ακτίνα είναι υπεύθυνη για τριγμούς. Έπειτα, ελέγξτε τα τακάκια των φρένων μήπως κινούνται μέσα στην δαγκάνα. Σε αυτή την περίπτωση μπορείτε να βάλετε λίγο γράσο χαλκού στην ΠΙΣΩ πλευρά από το τακάκι ώστε να το σταθεροποιήσετε.

Μια άλλη πηγή θορύβου είναι ο συνδυασμός λαιμός-τιμόνι. Αυτό τις περισσότερες φορές οφείλεται είτε σε λανθασμένη ροπή σύσφιξης, είτε σε σκόνη/χώμα που έχει εισχωρήσει στις συνδέσεις. Βγάλτε όλες τις βίδες και καθαρίστε τον λαιμό και το τιμόνι στα σημεία που ενώνονται και μεταξύ τους αλλά και με το steerer της ανάρτησης. Έπειτα τοποθετήστε γράσο και σφίξτε στην προτεινόμενη ροπή από τον κατασκευαστή. Καλό θα είναι να έχετε ένα μικρό ροπόκλειδο ώστε να μην κάνετε εικασίες για το αν σφίξατε όσο έπρεπε ή όχι.

spokes mtb

Σέλα, παλουκόσελο. Ακόμη ένα μέρος όπου συναντάμε συχνά ενοχλητικούς τριγμούς. Είτε η σέλα έχει φθαρεί από την χρήση και έχει αποκτήσει κενά, είτε υπάρχει βρωμιά στο σημείο σύνδεσης με το παλουκόσελο. Εναλλακτικά δείτε τον χώρο υποδοχής του παλουκόσελου στο ποδήλατο, μήπως έχει βρωμιές και αν είναι σωστά σφιγμένο.

Τέλος, μερικοί τύποι δισκοβραχίονα τείνουν να χαλαρώσουν και να εμφανιστούν κενά στην σύνδεση των δύο μπράτσων με τον καιρό. Ελέγξτε για κενά και σφίξτε κατάλληλα. Εναλλακτικά αν νιώθετε κάποιο κενό στον δισκοβραχίονα, αλλά δείχνει να είναι σωστά σφιγμένος, τότε μάλλον τα ρουλεμάν της μεσαίας τριβής έχουν αποκτήσει κενά και οι όποιοι θόρυβοι προέρχονται από εκεί. Αν δεν μπορείτε να εντοπίσετε τον θόρυβο, τότε η λύση είναι να τα λύσετε τον δισκοβραχίονα, να καθαρίσετε διεξοδικά, να τοποθετήσετε γράσο στις βίδες και στις συνδέσεις και να ξανά-τοποθετήσετε στο ποδήλατο. 

Κουζινέτα από πίσω ανάρτηση.

rear suspension mounting

Σε αρκετούς τύπους ΜΤΒ διπλής ανάρτησης, η πίσω ανάρτηση δεν είναι σταθερή κατά την διάρκεια της λειτουργίας της, αλλά περιστρέφεται μερικές μοίρες στα κουζινέτα και στους συνδέσμους της. Αυτό με το πέρασμα του καιρού δημιουργεί κενά τα οποία μπορεί να δημιουργήσουν ενοχλητικούς θορύβους. Για να εξαφανίσετε τους θορύβους αυτούς, θα πρέπει να αντικαταστήσετε τα κουζινέτα στην ανάρτηση αλλά και τους συνδέσμους.

Αυτά είναι μερικά από τα συνηθέστερα σημεία που συναντάμε κάποιο τριγμό στα ποδήλατα βουνού. Έχετε αντιμετωπίσει προβλήματα με τριγμούς; Πού οφείλονταν;

Previous Article

Διατατικές ασκήσεις και ποδηλασία. Ναι ή όχι;

Next Article

Προπόνηση στον δρόμο για τη δουλειά; Και όμως γίνεται!

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια