Ξέρετε πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να αλλάξετε αλυσίδα στο ποδήλατο;

Author: Χωρίς σχόλια Share:
chain ware measure (1)

Η αλυσίδα του ποδηλάτου είναι το μέρος της μετάδοσης το οποίο χρειάζεται την πιο συχνή αντικατάσταση, σε σύγκριση με την υπόλοιπη μετάδοση. Μπορεί κάποιος να χρησιμοποιεί την ίδια αλυσίδα στο ποδήλατο του κάθε μέρα για χρόνια, αλλά όταν έρθει η στιγμή της αντικατάστασης, δεν θα είναι μόνο η αλυσίδα που θα χρειαστεί αλλαγή. Τα γρανάζια, η κασέτα, μέχρι και τα τρελά γραναζάκια στο πίσω σασμάν θα χρειαστούν αλλαγή.

Άλλοι πάλι, κρατούν την αλυσίδα στο ποδήλατο μέχρι να σπάσει. Ούτε αυτό είναι καλή τακτική, διότι εκτός του ότι πάλι θα χρειαστούν αντικατάσταση σε ό,τι γράψαμε παραπάνω, υπάρχει και μεγάλος κίνδυνος ατυχήματος. Φανταστείτε να σπάσει η αλυσίδα κατά την διάρκεια ενός σπριντ!

Η αλυσίδα, επίσης, είναι το φτηνότερο μέρος της μετάδοσης ενός ποδηλάτου και γι’ αυτό θα πρέπει να αλλάζεται συχνά. Η σωστή συντήρηση της αλυσίδας, σίγουρα θα της δώσει έξτρα διάρκεια ζωής ακολουθώντας τους  4 τρόπους για να προστατέψετε την αλυσίδα σας.

chain ware measure (3)

Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που παρατηρείτε από μια «ξεχειλωμένη» αλυσίδα είναι όταν «πηδάει». Αυτό συμβαίνει όταν κάνετε πετάλι με δύναμη και η αλυσίδα, πηδάει δόντια, είτε στα γρανάζια μπροστά είτε πίσω. Στην πραγματικότητα δεν είναι ξεχείλωμα και επιμύκηνση της αλυσίδας, αλλά οι πίροι που ενώνουν την αλυσίδα από στρογγυλοί αποκτούν σχήμα «D«. Όταν φθαρεί η αλυσίδα, μετά έρχεται και η φθορά της κασέτας και των γραναζιών και γι’αυτό θα πρέπει να αλλαχτεί εγκαίρως. Η έγκαιρη και τακτή αντικατάσταση της αλυσίδας, προλαμβάνει την πρόωρη φθορά της κασέτας και των γραναζιών.

Υπάρχουν μερικοί τρόποι για να μετρήσετε την φθορά της αλυσίδας. Ο πιο αξιόπιστος είναι με το κατάλληλο εργαλείο, το οποίο τοποθετείτε πάνω στην αλυσίδα και αν οι άκρες του μπαίνουν στην αλυσίδα τότε ήρθε η ώρα για αντικατάσταση. Το εργαλείο αυτό έχει δύο πλευρές, μια που είναι το .75 της φθοράς και το 1.0. Αν μπαίνει από την μεριά του 1.0, τότε θα πρέπει να αλλαχτούν τα γρανάζια και η κασέτα.

chain ware measure (4)

Μια άλλη μέθοδος, είναι να επιλέξετε μπροστά το μεγάλο γρανάζι και πίσω το μικρό. Έπειτα από την μπροστά μεριά των μπροστά γραναζιών θα πιάσετε την αλυσίδα και θα προσπαθήσετε να την ανασηκώσετε από το γρανάζι. Αν σηκώνεται από το γρανάζι, ήρθε η στιγμή της αντικατάστασης.

chainwear2

Η τελευταία μέθοδος για το μέτρημα της αλυσίδας είναι με την βοήθεια ενός σκληρού (μεταλλικός, ξύλινος) χάρακα. Εδώ η αλυσίδα θα πρέπει να είναι εκτός του ποδηλάτου. 10 σύνδεσμοι της αλυσίδας θα πρέπει να έχουν μήκος 25,4cm, ενώ οι 15 θα πρέπει να είναι στα 38,1cm.
Αν οι 10 σύνδεσμοι έχουν μήκος μέχρι 25,5cm και οι 15 σύνδεσμοι μεταξύ 38,2-38,3cm τότε η αλυσίδα είναι εντάξει.
Αν το μήκος των 10 συνδέσμων είναι ελάχιστα μεγαλύτερο των 25,5cm, ή των 15 συνδέσμων μεγαλύτερο του 38,5cm, τότε η αλυσίδα χρειάζεται αντικατάσταση, χωρίς όμως να έχει προκαλέσει φθορά στα γρανάζια και την κασέτα.
Αν η απόσταση είναι μεγαλύτερη των 25,7cm και των 38,5cm, για τους 10 και 15 συνδέσμους αντίστοιχα, τότε έχετε παραμελήσει την αλλαγή της αλυσίδας και είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί και αντικατάσταση η κασέτα και τα γρανάζια. Τουλάχιστον αυτά που χρησιμοποιείτε πιο συχνά.

chain ware measure (2)

Σε περίπτωση που η αλυσίδα είναι αρκετά φαγωμένη, αλλά δεν αντικαταστήσετε γρανάζια και κασέτα, τότε η αλυσίδα μπορεί να δουλέψει, αλλά α) θα φαγωθεί πιο γρήγορα, ώστε να ταιριάξει στο φάγωμα των γραναζιών και β) είναι πολύ πιθανό να πηδάει κατά το δυνατό πεταλάρισμα στα πιο φαγωμένα γρανάζια.

Οπότε, μην αργείτε, πηγαίνετε να ελέγξετε την αλυσίδα σας τώρα, ώστε να προλάβετε την φθορά στα γρανάζια!

Previous Article

2015, η ευγενής άμιλλα υπάρχει ακόμη στον χώρο της ποδηλασίας. (video)

Next Article

Ποδηλατίστε 150 χιλιόμετρα. Δεν είναι και τόσο δύσκολο!

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια