Υδραυλική μετάδοση για ποδήλατα δρόμου από την RotoЯ.

Author: Χωρίς σχόλια Share:
Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-details01

Πριν λίγους μήνες η RotoЯ, παρουσίασε ένα groupset για ποδήλατα δρόμου, το οποίο πέρα του ότι ήταν πλήρες -φρένα, μετάδοση, σασμάν, αλυσίδα, δισκοβραχίονα, χειριστήρια- αυτό που το έκανε να ξεχωρίζει από όλα τα υπόλοιπα groupset της αγοράς ήταν η υδραυλική του λειτουργία! Όλες οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται βασισμένες σε υδραυλικό σύστημα και επιτυγχάνονται με την μετακίνηση του υγρού.

Οι διαφορές όμως δεν σταματάνε στην υδραυλική λειτουργία. Όλα τα κινούμενα μέρη τα οποία είναι υπεύθυνα για την μετατόπιση των εκτροχιαστών βρίσκονται στους εκτροχιαστές και όχι στα χειριστήρια. Αυτό σε συνδυασμό με την υδραυλική γραμμή σημαίνει ταχύτατες και ευκρινείς αλλαγές ταχυτήτων με την γνωστή «μηχανική» αίσθηση που έχουμε συνηθίσει.

Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-details02H UNO –όπως ονομάζεται- είναι κάτι πραγματικά επαναστατικό στον χώρο της ποδηλασίας δρόμου. Η RotoЯ, μια εταιρία η οποία εξειδικεύεται τα τελευταία χρόνια στα οβάλ γρανάζια και στα βατόμετρα κάνει το μεγάλο βήμα. Η χρόνια εμπειρία της από τα γρανάζια τα οποία έπρεπε να είναι συμβατά με όλους τους τύπους εμπρόσθιων εκτροχιαστών τους έδωσε τις απαραίτητες γνώσεις και τα μυστικά των απροβλημάτιστων, γρήγορων και σαφών αλλαγών ταχυτήτων.

Τον Νοέμβριο ξεκίνησε η δοκιμή της UNO με τους αθλητές που υποστηρίζει η εταιρία και μέσα σε λίγους μήνες έγιναν περισσότερες αλλαγές από ότι στο αρχικό στάδιο της σχεδίασης. Θα μπορούσαμε να πούμε πως η υδραυλική μετάδοση της RotoЯ, συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των μηχανικών και των ηλεκτρονικών μεταδόσεων. Είναι αρκετά ελαφριά σε σύγκριση με τα μηχανικά groupset με υδραυλικά δισκόφρενα, ενώ η αίσθηση που παρέχει στον αναβάτη δεν έχει διαφορά από μια πολύ καλή μηχανική σειρά. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να αλλάξουν χειριστήρια ή φρένα πολύ απλά χάρη στις ειδικές αρθρώσεις που υπάρχουν (TT, τρίαθλο, όλα είναι υπό εξέλιξη).

Το συγκεκριμένο σύστημα έρχεται με την κωδική ονομασία HySTEP και προέρχεται από τις πολύ λεπτά και εύκαμπτα καλώδια τα οποία μπορούν με ευκολία να περάσουν ακόμη και στα πιο αεροδυναμικά και λεπτά πλαίσια της αγοράς.

Άλλα πλεονεκτήματα της υδραυλικής μετάδοσης είναι η ομαλή και χωρίς αντίσταση λειτουργία σε κάθε αλλαγή ταχύτητας, ενώ θεωρητικά δεν χρειάζεται ποτέ συντήρηση. Χωρίς μπαταρίες, χωρίς ντίζες που φθείρονται.

Στο παρακάτω βίντεο μπορούμε να δούμε πως δουλεύουν οι μηχανισμοί των εκτροχιαστών.

Το υγρό που χρησιμοποιείται είναι μια μίξη με 30% διάλυμα γλυκόλης το οποίο έχει σταθερές ιδιότητες από τους -15° C έως τους 88°C. Οι σωλήνες που κινείται έχουν διατομή 3mm και είναι πολύ εύκαμπτοι ώστε να μπορούν να περάσουν ακόμη και από τα πιο δύσκολα σημεία.

Πίσω εκτροχιαστής.

Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-der-rear06
Εδώ βλέπουμε τους αποστάτες που ρυθμίζουν το πόσες ταχύτητες θα «ανεβαίνουν» με ένα πάτημα.
Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-der-rear02
Ο διακόπτης που επιτρέπει τον εκτροχιαστή να λειτουργήσει σε περίπτωση που κοπεί το σωληνάκι με τα υγρά.

Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-der-rear01 Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-der-rear08Όλα τα κινούμενα μέρη του πίσω εκτροχιαστή βρίσκονται εντός δύο σωληνώσεων στο στρόγγυλο κυκλικό πίσω μέρος του σασμάν. Ο μηχανισμός κλειδώματος του σασμάν λόγω του ότι βρίσκεται πάνω στο σασμάν και όχι στο χειριστήριο προσδίδει μοναδική ακρίβεια. Οι εγκοπές της καστάνιας ευθυγραμμίζονται απόλυτα με τα δόντια του αποστάτη και έτσι μετά την αρχική ρύθμιση δουλεύει το ίδιο τέλεια κάθε φορά, δίχως να υπάρχουν απώλειες από φθορές, θερμοκρασίες κτλ. Η ευθυγράμμιση γίνεται με ένα βιδάκι ενώ ένα ακόμη βιδάκι υπάρχει για την ρύθμιση του άνω ορίου.

Πέρα από αυτό όμως, μπορεί να γίνει τροποποίηση στο πόσες ταχύτητες θα «ανεβάζει» (πιο εύκολες) ταυτόχρονα από 1 έως 4! Αυτή η ρύθμιση έγινε λόγω του ότι μερικοί από τους σπρίντερ που υποστηρίζει η εταιρία, θέλουν να είναι σε θέση να ελαφρύνουν αρκετά πριν από το σπριντ του τερματισμού. Βέβαια ο καθένας μπορεί να το ρυθμίσει όπως επιθυμεί!

Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-der-rear12
Φαίνεται το σημείο όπου ενώνεται το υδραυλικό σωληνάκι, ενώ στα δεξιά βρίσκεται η οπή για την εξαέρωση του συστήματος κατά την εγκατάσταση.

Σε ακραία περίπτωση που κοπεί ο σωλήνας με το υγρό δεν θα μείνετε εκεί περιμένοντας βοήθεια. Χάρη στο γκρι λεβιεδάκι που υπάρχει ο εκτροχιαστής επεμπλέκεται από το σύστημα με την καστάνια και επιστρέφει στο μικρότερο γρανάζι. Από εκεί μπορείτε να το σπρώξτε σε όποια ταχύτητα επιθυμείτε ώστε να μπορέσετε να επιστρέψετε!

Όλη η σειρά έχει σχεδιαστεί και κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της RotoЯ στην Μαδρίτη. Εξ’ ου και υψηλή αισθητική και ποιότητα που έχει.

Μπροστά εκτροχιαστής.Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-der-front01

Χωρίς βίδες ρύθμισης καθώς η ρύθμιση γίνεται από την τοποθέτηση της καστάνιας η οποία επιτρέπει στάνταρ κινήσεις στον εκτροχιαστή. Έτσι λοιπόν μετά την αρχική ρύθμιση δεν υπάρχει κάτι άλλο!Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-der-front02

Λεβιεδομανέτες.Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-shifters03


rotor-uno-shifter-internal-hardware02 rotor-uno-shifter-internal-hardware03 Η μεγαλύτερη διαφορά στο σύστημα που παρουσιάστηκε τον Νοέμβριο σε σχέση με το σύστημα που θα βγει στην αγορά είναι πως θα υπάρχουν δύο τύποι λεβιεδομανέτες, η μια για φρένα κλασικού τύπου (rim brakes αλλά υδραυλικά), ενώ η άλλη για δισκόφρενα. –Αλήθεια μετά την παράταση στην χρήση από την UCI, οι εταιρίες θα συνεχίσουν να τα εξελίσσουν;- Στο σύστημα με δισκόφρενα το κύκλωμα είναι ανοικτό ώστε να μπορεί να διαχειριστεί πιο εύκολα η θερμοκρασία και υπάρχει ένα κεντρικό ρεζερβουάρ για το υγρό, ενώ για τα φρένα κλασικού τύπου το σύστημα είναι κλειστό καθώς οι θερμοκρασίες είναι πολύ μικρότερες και δεν χρειάζεται συντήρηση.

Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-shifters05 Rotor-UNO-hydraulic-shifting-group-shifters11

Παρά τα ελάχιστα μέρη που υπάρχουν στις συγκεκριμένες λεβιεδομανέτες, το μέγεθος τους είναι αρκετά μεγάλο λόγω του ότι αυτό ζητούσαν οι αθλητές! Ξεχωρίζει η πολύ μεγάλη μανέτα των φρένων με την καμπύλη που κάνει ώστε να δίνει πιο ασφαλή αίσθηση στον αναβάτη. Η μανέτα είναι ανθρακονημάτινη ενώ από την επάνω μεριά υπάρχει μια βίδα ρύθμισης για την απόσταση της. Το χειριστήριο των αλλαγών είναι από αλουμίνιο και είναι τοποθετημένο επάνω στην μανέτα του φρένου, οπότε η απόσταση του ρυθμίζεται ταυτόχρονα με την μανέτα. Με την κίνηση του λεβιέ πιέζεται ένα πιστόνι το οποίο κινεί το υγρό προς τον εκτροχιαστή. Το μικρό πάτημα ελευθερώνει το πιστόνι και επιτρέπει τον εκτροχιαστή να «βαρύνει» την ταχύτητα, ενώ το μεγαλύτερο πάτημα «ελαφραίνει» από 1 έως 4 ταχύτητες, ανάλογα της ρύθμισης.

Φρένα.

Rotor-UNO-magura-hydraulic-disc-brakes01  Rotor-UNO-magura-hydraulic-disc-brakes08 Rotor-UNO-magura-hydraulic-disc-brakes06 rotor-uno-magura-flat-mount-RT8-disc-brake-caliper02

Υπάρχουν είτε κλασικού τύπου rim brakes είτε υδραυλικά δισκόφρενα. Χρησιμοποιείται ενισχυμένο σωληνάκι της Magura με διατομή 5mm ενώ εσωτερικά υπάρχει mineral oil. Η συνεργασία της RotoЯ με μια εταιρία με εμπειρία άνω των 100 χρόνων στην κατασκευή υδραυλικών δισκοφρένων (για μηχανές) ήταν μια κίνηση «ματ» λόγω του ότι υπάρχει εμπειρία, τεχνογνωσία αλλά και εξειδικευμένοι επισκευαστές σε κάθε γωνιά της γης! Οι δαγκάνες είναι λίγο πιο μεγάλες σε μέγεθος από τις ανταγωνιστικές προτάσεις των δισκοφρένων ώστε να υπάρχει καλύτερη διαχείριση των υψηλών θερμοκρασιών ενώ θα υπάρχουν σε εκδόσεις ISO και Flat Mount.

Rotor-UNO-magura-hydraulic-rim-brakes05
Τα rim brakes, είναι μια παραλλαγή των RT6/8 τα οποία είναι πολύ λεπτά και αεροδυναμικά ενώ δεν εξέχουν από το πλάι του πιρουνιού ή του πίσω ψαλιδιού όπως οι συμβαίνει με τις μηχανικές δαγκάνες.
Σχεδιασμένα για να κινούνται μέχρι 14mm(!) –από 7mm για κάθε τακάκι- μπορούν να ρυθμιστούν για πάρα πολλούς διαφορετικούς τύπους τροχών. Παρά του ότι το υδραυλικό σύστημα είναι κλειστό υπάρχουν δύο ρυθμιστές –ένας στην δαγκάνα και ένας στον σωλήνα- οι οποίοι επιτρέπουν την πιο λεπτομερή ρύθμιση της απόστασης του τακακιού από την στεφάνη του τροχού.

Rotor-UNO-magura-hydraulic-rim-brakes01Κασέτα.

Όπως και όλα τα υπόλοιπα εξαρτήματα, έτσι και η κασέτα κατασκευάζεται στην Ισπανία. Τα τρία μέρη της κασέτας βιδώνονται μαζί ενώ κάθε μέρος της μπορεί να αντικατασταθεί ξεχωριστά. Τα δύο μικρότερα μέρη είναι από ατσάλι, ενώ το μεγαλύτερο από αλουμίνιο και περιέχει μόνο τα δύο τελευταία (πιο μεγάλα) γρανάζια.

Αρχικά θα είναι διαθέσιμη μόνο σε 11-28 με 11 σχέσεις ενώ το βάρος της έχει ανακοινωθεί πως θα είναι μικρότερο των 150 γραμμαρίων! Συμβατή με κέντρα για Shimano/Sram, ενώ όσοι είναι λάτρεις της Campagnolo θα πρέπει να περιοριστούν σε κασέτες της Campy. Σύμφωνα όμως με την RotoЯ δεν αποτελεί πρόβλημα καθώς υπάρχει συμβατότητα με όλα τα 11-πλα συστήματα μετάδοσης!

Στο groupset περιλαμβάνεται και αλυσίδα της KMC και ειδικότερα η X11-SL DLC, με κοίλους συνδέσμους και σχεδιασμό X-Bridge. Για να ξεχωρίζει θα έχει μαύρη βαφή, ενώ οι σύνδεσμοι θα είναι κόκκινοι.

Δισκοβραχίονας.

Από την στιγμή που η RotoЯ παράγει τόσους πολλούς δισκοβραχίονες αφήνουν την επιλογή στον καταναλωτή ώστε να επιλέξει αυτό που ταιριάζει στην χρήση που θέλει. Ενδεικτικά η εταιρία αναφέρει πως έχουν πωληθεί περισσότεροι από 12.000 δισκοβραχίονες με ενσωματωμένο βατόμετρο και μόλις 7 έχουν επιστρέψει ως ελαττωματικοί! Οπότε όποιο μοντέλο αν επιλέξετε να «ταιριάξετε» το μόνο σίγουρο σύμφωνα με τα λόγια τους είναι πως δεν θα παρουσιάσει πρόβλημα!

 

Previous Article

Merida One Forty (140) 7.900, ένα μοναδικό AM-Enduro ποδήλατο!

Next Article

Πεταλιές αγάπης!

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια