To ποδηλατικό κράνος είναι το μόνο εξάρτημα παθητικής ασφάλειας στο ποδήλατο το οποίο θα πρέπει όλοι να φοράμε. Σε παλαιότερο θέμα είχαμε αναλύσει τις πιστοποιήσεις που θα πρέπει να έχει ένα ποδηλατικό κράνος ανάλογα με την χρήση αλλά και τι σημαίνει η κάθε πιστοποίηση.
Πλέον, όμως, μετά από αρκετές έρευνες και δοκιμές οι πιστοποιήσεις από μόνες τους δεν έκαναν ένα κράνος ασφαλές διότι το αφρώδες υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα τα κράνη, είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να λειτουργήσει μετά από κάποια ταχύτητα. Το ανθρώπινο κεφάλι, όμως, είναι πολύ ευαίσθητο και σε χτυπήματα με πολύ μικρότερες ταχύτητες και πολλές φορές αυτά τα “μικρά” χτυπήματα είναι υπεύθυνα για διασείσεις.
Ας δούμε πως έχουν εξελιχθεί τα ποδηλατικά κράνη τα τελευταία χρόνια, ώστε να προσφέρουν την μέγιστη δυνατή ασφάλεια στους αναβάτες.
MIPS.Ή αλλιώς Multidirectional Impact Protection System. Δημιουργήθηκε το 2001 και έχει ένα στρώμα υλικού με πολύ μικρή αντίσταση μεταξύ του κεφαλιού και του αφρώδους προστατευτικού, επιτρέποντας το κράνος να περιστραφεί κατά την επαφή ώστε να μειωθούν οι δυνάμεις περιστροφής. Πρόκειται για την πιο ευρέως διαδεδομένη τεχνολογία σήμερα. Περισσότερα για το MIPS μπορείτε να διαβάσετε εδώ: MIPS Technology.
Δείτε επίσης: Ό,τι χρειάζεται να γνωρίζεις σχετικά με τα πρότυπα ασφαλείας των ποδηλατικών κρανών.
6D ODS.Μια διαφορετική πρακτική ακολουθείται από την 6D η οποία για να αντιμετωπίσει τις συγκρούσεις σε όλες τις ταχύτητες έχει αναπτύξει ένα στρώμα από ελαστομερή σε κυλινδρική μορφή τα οποία βρίσκονται μεταξύ δύο κελυφών. Φανταστείτε πως τα ελαστομερή αυτά δουλεύουν ως προοδευτικοί αποσβεστήρες και μπορούν να αποσβέσουν τα μικρά χτυπήματα, ενώ στις υψηλότερες ταχύτητες σκληραίνουν επιτρέποντας το αφρώδες υλικό του κράνους να αποσβέσει το χτύπημα. Επίσης, μπορούν να κινηθούν προς οποιαδήποτε κατεύθυνση ώστε να μειωθούν και οι περιστροφικές δυνάμεις. Η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει υιοθετηθεί από πολλούς αναβάτες του Supercross (αγώνες με μηχανές motocross σε κλειστές διαδρομές με άλματα και εμπόδια ευρέως διαδεδομένο στην άλλη άκρη του Ατλαντικού). Το αρνητικό της τεχνολογίας αυτής είναι το επιπρόσθετο βάρος και η αύξηση του όγκου των κρανών. Όλα αυτά πριν μπει στην μέση ο παράγοντας κόστος το οποίο είναι απαγορευτικά υψηλό. Περισσότερα για το 6D μπορείτε να διαβάσετε εδώ: Κράνη 6D.
Κράνη βασισμένα σε πλαστικές μεμβράνες όπως το Koroyd χωρίς αφρώδες υλικό. Είναι ένα από τα πιο υποσχόμενα υλικά όσον αφορά την προστασία για το κεφάλι καθώς μπορεί να διαμορφωθεί έτσι ώστε να λειτουργεί αποτελεσματικά σε ένα πολύ ευρύ φάσμα ταχυτήτων. Τα πρώτα κράνη χωρίς αφρώδες υλικό εμφανίστηκαν το 2007 στο λακρός και το Αμερικάνικο ποδόσφαιρο (ράγκμπι) αλλά μόλις πριν 2 χρόνια υπήρξε το πρώτο ποδηλατικό κράνος με αυτή την τεχνολογία από την Smith Optics. Περισσότερα για την τεχνολογία Koroyd μπορείτε να διαβάσετε εδώ: Koroyd Technology.
Δείτε επίσης: Το μοναδικό Briko Gass ήρθε στην Ελλάδα.
Bell Flex Liner. Μπορεί η BRG (μητρική εταιρία της Bell) να είναι μια από τις εταιρίες που έχουν επενδύσει στο MIPS, αυτό όμως δεν εμπόδισε την Bell να αναπτύξει ένα τελείως διαφορετικό σύστημα ασφαλείας. Αν και προς το παρόν δεν υπάρχει διαθεσιμότητα στα ποδηλατικά κράνη, η τεχνολογία Flex Liner χρησιμοποιεί ένα προοδευτικό σύστημα στρώσεων για να απορροφήσει ένα ευρύ φάσμα συγκρούσεων, βελτιωμένη προσαρμογή στο κεφάλι και μεγάλη μείωση των περιστροφικών δυνάμεων. Το σύστημα έχει 3 στρώσεις υλικού κάθε μια από τις οποίες έχει διαφορετικό υλικό και πυκνότητα. Όταν αυτές όμως συνδυάζονται δημιουργούν ένα προοδευτικό σύστημα που βοηθάει στην εξομάλυνση των μικρών χτυπημάτων -ταχυτήτων τέτοιων που δεν προκαλούν διασείσεις- αλλά παράλληλα περνάει τις προδιαγραφές της αυστηρότερης προδιαγραφής SNELL.
Με δύο στρώσεις υλικού πιο κοντά στο κεφάλι δημιουργείται πολύ καλύτερη-ασφαλέστερη προσαρμογή ενώ οι ενδιάμεσες στρώσεις μπορούν να περιστραφούν ανεξάρτητα από τις δύο ακριανές, ώστε να μειωθούν οι περιστροφικές δυνάμεις. Όπως και με την τεχνολογία 6D το αυξημένο βάρος, ο όγκος και η υψηλή τιμής είναι τα μειονεκτήματα. Αρχικά θα δούμε αυτή την τεχνολογία σε ένα ποδηλατικό κράνος δρόμου, όπου θα υπάρχουν 5 διαφορετικά στρώματα υλικού, ενώ το κέλυφος θα είναι ανθρακονημάτινο ώστε να μειωθεί το βάρος και ο όγκος. Περισσότερα για το Flex Liner μπορείτε να δείτε εδώ: Moto 9 Flex Liner
Leatt Turbine 360/Kali Protectives Bumper Fit 2.0. Πρόκειται για διαφορετικές ερμηνείες της ίδιας τεχνολογίας και των ίδιων υλικών. Πρόκειται για την στρατηγική τοποθέτηση του υλικού Armourgel στο εσωτερικό του κράνους. Το υλικό αυτό έχει την ιδιότητα να παραμορφώνεται σε χαμηλότερη ταχύτητα από το κλασικό EPS αφρώδες υλικό και μπορεί να αποσβέσει χτυπήματα πολύ μικρότερων ταχυτήτων με ασφάλεια. Πέρα από αυτό όμως, το υλικό μπορεί να παραμορφωθεί και να περιστραφεί εξαλείφοντας μεγάλο μέρος των περιστροφικών δυνάμεων. Πέρα από την ενσωμάτωση του Armourgel οι δυο αυτές εταιρίες είναι οι μόνες που κατασκευάζουν τα full face κράνη τους σε ένα κομμάτι. Οι υπόλοιπες εταιρίες διαμορφώνουν πρώτα το αφρώδες υλικό και έπειτα τοποθετούν το εξωτερικό κέλυφος. Η Leatt και η Kali κατασκευάζουν τα κράνη τους σε ένα κομμάτι και σύμφωνα με τις εταιρίες υπάρχουν πάρα πολλά πλεονεκτήματα όπως είναι η μείωση της μεταδιδόμενης ενέργειας, λεπτότερο εξωτερικό κέλυφος, χαμηλότερο βάρος και μικρότερος όγκος. Η μείωση του εξωτερικού όγκου προσφέρει σημαντική μείωση των δυνάμεων περιστροφής που μεταφέρονται κατά την διάρκεια μιας σύγκρουσης.
Δείτε επίσης: Σωστός τρόπος τοποθέτησης του ποδηλατικού κράνους.
Vicis. Πρόκειται για μια τεχνολογία η οποία έχει αναπτυχθεί κυρίως για τα κράνη του ράγκμπι, ώστε να μειωθούν τα περιστατικά κρανιοεγκεφαλικών διασείσεων, αλλά είναι μια τεχνολογία που σίγουρα θα δούμε και στα κράνη για δίτροχα οχήματα. Το πρωτότυπο Zero1 κράνος έχει ένα μαλακό κέλυφος (shoftshell) και ένα στρώμα υλικού από ίνες το οποίο είναι πολύ απορροφητικό. Κατά την σύγκρουση, παραμορφώνεται σε πολλές διαστάσεις ώστε να μπορεί να απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος της ασχέτως της κατεύθυνσης όπου προέρχεται.
Τα νήματα αυτά βρίσκονται πάνω σε μια επένδυση -η οποία επιλέγεται βάση της χρήσης- και στην συνέχεια γεμίζει με έναν ειδικό αφρό που παίρνει το σχήμα του κεφαλιού. Σίγουρα υπάρχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ του ράγκμπι και της ποδηλασίας, αλλά ως υλικό το Vicis είναι πολλά υποσχόμενο αλλά και πολύ ακριβό.