Όπως και όλες οι αναβαθμίσεις στον χώρο του ποδηλάτου, έτσι και με τα υδραυλικά δισκόφρενα, πρώτα πρέπει να αποφασίσετε γιατί τα θέλετε, ποια θα είναι η χρήση που θα κάνετε πάντα σε σύγκριση με αυτά που έχετε τώρα στην κατοχή σας. Αν θέλετε για παράδειγμα, μόνο περισσότερη δύναμη, ίσως να μην χρειάζεστε αναβάθμιση σε όλο το σύστημα των φρένων, αλλά να μπορέσετε να λύσετε το πρόβλημά σας με έναν μεγαλύτερο δίσκο.
Αν τα φρένα σας ήταν μια χαρά από άποψη απόδοσης και ήσασταν ευχαριστημένος μέχρι στιγμής, αλλά έχουν γίνει αναξιόπιστα, ίσως οι μανέτες ή τα πιστόνια να κολλάνε. Αν έχουν χάσει την δύναμή τους μην υποθέτετε κατευθείαν ότι χρειάζεστε νέα φρένα. Ένα σχολαστικό σέρβις, μια αλλαγή υγρών και μια αλλαγή στα τακάκια, πιο σκληρής ή μαλακής γόμας -αναλόγως της χρήσης και των αναγκών σας- μπορεί να τα αναστήσουν.
Όταν έρθει η ώρα απόκτησης νέων φρένων, βεβαιωθείτε ότι θα λύσουν τα προβλήματα ή τα αρνητικά αυτών που έχετε. Δοκιμάστε όσα περισσότερα διαφορετικά φρένα μπορείτε, από φίλους και γνωστούς, για να έχετε μια γενικότερη αίσθηση του τι ταιριάζει στο χέρι σας, στο στυλ οδήγηση σας αλλά και στην τσέπη σας. Αν έχετε στήσει τα φρένα σας σωστά, αλλά ακόμη τα βρίσκετε μη ανατομικά, τότε καλό θα είναι να επενδύσετε σε κάποιο μοντέλο με ρύθμιση για την απόσταση της μανέτας, ώστε να έρχεται στην απόσταση που την θέλετε, αλλά και με δυνατότητα ρύθμισης των τακακιών, πότε θα πιάνουν στον δίσκο (pad contact adjust).
Ψάξτε για φρένα με καλύτερη αίσθηση (modulation) αν αυτά που έχετε έχουν ξύλινη αίσθηση, ή αίσθηση on-off. Αν αυτό που ψάχνετε είναι περισσότερη δύναμη, ψάξτε για κάποιο τεστ από δυναμόμετρο.
Τέλος, ψάξτε για μακροχρόνιες δοκιμές από το μοντέλο που σας απασχολεί ώστε να δείτε τυχόν ελαττώματα ή προβλήματα που μπορεί να παρουσίασε. Επίσης, αν πάρετε κάποιο λιγότερο γνωστό μοντέλο φρένων, δείτε πόσο εύκολα μπορείτε να προμηθεύεστε τακάκια ή αν υπάρχει συμβατότητα με τακάκια άλλης εταιρίας.
Βασικά χαρακτηριστικά ενός υδραυλικού δισκόφρενου.
Μανέτα: Είναι το εξάρτημα με το οποίο βάζουμε την δύναμη. Έρχεται σε διάφορα μεγέθη, σχέδια και χρώματα. Το σημείο άρθρωσης και οι μικρορυθμίσεις που μπορεί να έχει, αλλάζουν την αίσθηση του φρένου.
Ρότορας (δίσκος): Όσο πιο μεγάλος ο δίσκος, τόσο μεγαλύτερος ο μοχλός -άρα και περισσότερη η δύναμη- που ασκεί το φρένο στον τροχό. Αν για παράδειγμα, ξεκινήσετε με έναν δίσκο 100mm, αυξάνοντας την διάμετρο του δίσκου κατά 20mm, τότε θα έχετε και μια αύξηση της δύναμης κατά 20% -περίπου-. Προσοχή όμως, γιατί οι μεγαλύτεροι δίσκοι είναι και πιο βαριοί και δεν είναι συμβατοί με όλα τα πλαίσια ποδηλάτων όπως επίσης και με όλες τις αναρτήσεις. Διαβάστε προσεκτικά την μέγιστη διάμετρο δίσκου που προτείνει ο κατασκευαστής του πλαισίου και της μπροστινή σας ανάρτησης.
Κυρίως σώμα: Είναι αυτό που κρατάει την μανέτα και μπαίνει επάνω στο τιμόνι σας. Μερικά σχέδια κάθονται καλύτερα με τα shifter και τα χειριστήρια για τα dropper posts. Εκεί, επίσης, περιέχεται το υγρό που είναι υπεύθυνο για την λειτουργία του φρένου.
Δαγκάνα: Το άλλο άκρο του φρένου, όπου είναι τα τακάκια και ένα ή δύο ζεύγη πιστονιών τα οποία πιέζουν τα τακάκια στον ρότορα όταν εσείς πατάτε την μανέτα. Οι οβάλ τρύπες για την τοποθέτηση στο ποδήλατο είναι στάνταρ σε όλα τα φρένα, αλλά διαφέρει ο τρόπος σφιξίματος από φρένο σε φρένο. Επίσης, η θέση από το σωληνάκι είναι διαφορετική όπως επίσης, το βάρος και το μέγεθος.
Τακάκια: Είναι αυτά που είναι υπεύθυνα για την μετατροπή της κινητικής ενέργειας σε θερμότητα. Διαφορετικός τύπος φρένων, χρησιμοποιεί διαφορετικά τακάκια είτε σε μέγεθος είτε σε υλικό. Αναλόγως της χρήσης, υπάρχουν μεταλλικά, ημι-μεταλλικά και οργανικά τακάκια. Επίσης, υπάρχουν και επιλογές από τρίτες εταιρίες ώστε να μπορείτε να διαλέξετε τα κατάλληλα τακάκια για την χρήση που θέλετε.
Πλεονεκτήματα που έχουν τα υδραυλικά δισκόφρενα.
-Είναι πιο δυνατά,
-δεν επηρεάζονται ιδιαίτερα από την υγρασία, το νερό ή την λάσπη,
-δεν μπουκώνουν από λάσπες και χιόνια,
-δεν επηρεάζεται η απόδοσή τους αν κάποιος τροχός δεν είναι τέλεια ακτινολογημένος,
-απάγουν την θερμότητα, χωρίς να ζεσταίνεται το λάστιχο
-και δεν φθείρουν τους τροχούς.
Μειονεκτήματα των υδραυλικών δισκόφρενων.
Το μπροστά δισκόφρενο ασκεί άνιση δύναμη στο πιρούνι, δημιουργώντας brake steer -ένα φαινόμενο κατά το οποίο στρίβει ελαφρώς το ποδήλατο προς τα αριστερά κατά το φρενάρισμα λόγω παραμορφώσεων στο πιρούνι-. Όλοι οι κατασκευαστές αναρτήσεων ή rigid πηρουνιών λένε το μέγιστο προτεινόμενο μέγεθος δίσκου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς να παρουσιάσει πρόβλημα.
Τα υδραυλικά δισκόφρενα είναι πιο βαριά από τα v-brakes.
Είναι περισσότερο σύνθετα-περίπλοκα, χρειάζονται ειδικά εργαλεία για το σέρβις και ειδικές γνώσεις.
Απαιτούν ειδικές βάσεις στο πλαίσιο, στο πιρούνι ή την ανάρτηση και στο κέντρο του τροχού.
Οι ρότορες/δίσκοι είναι ευαίσθητοι στο στράβωμα. Επίσης, με την χρήση ανεβάζουν πολύ υψηλές θερμοκρασίες και μπορεί να προκληθεί πολύ σοβαρό έγκαυμα αν τους ακουμπήσετε. Επίσης, η χρήση του σωστού υδραυλικού υγρού -είτε είναι DOT είτε mineral oil- είναι πολύ βασική γιατί με την χρήση ανεβαίνει η θερμοκρασία του, βράζει και δημιουργούνται φυσαλίδες αέρα με αποτέλεσμα να χάνεται η αίσθηση του φρένου σε παρατεταμένες κατηφορικές διαδρομές.
- Tags: disk brake, δίσκος, δισκόφρενο, ρότορας, υδραυλικό, φρένο