Τα τελευταία χρόνια η εξέλιξη των ποδηλατικών κρανών είναι ραγδαία. Νέες τεχνολογίες ασφαλείας, νέα σχέδια και πολλές περισσότερες επιλογές από το πολύ ελαφρύ XC κράνος και το πλήρως downhill κράνος. Τα καινούρια κράνη τα οποία πολλές φορές χαρακτηρίζονται ως “trail” (μονοπατίσια) μπορούν να τα κάνουν ΟΛΑ με ασφάλεια αλλά και χωρίς να επιβαρύνουν τον αναβάτη. Ειδικότερα όσα πλέον έχουν και αποσπώμενα υποσιάγωνα τα οποία προσφέρουν την μέγιστη προστασία που μπορεί να προσφέρει ένα ποδηλατικό κράνος.
Ο σχετικά νέος αυτός τύπος κρανών επιτρέπει τον αναβάτη να φοράει κράνος καθ’ όλη την διάρκεια της βόλτας/προπόνησης του στο βουνό χωρίς να τον περιορίζει ή να ζεσταίνουν τον αναβάτη κατά την ανάβαση, αλλά παράλληλα προσφέροντας την μέγιστη προστασία κατά την κατάβαση. Είναι τα πιο κατάλληλα για όσους χρησιμοποιούν το ποδήλατο τους για να ανέβουν το βουνό αλλά η κατάβαση τους δεν περιορίζεται σε δασικούς δρόμους και εύκολα μονοπάτια.
Πέντε νέα κράνη παρουσιάστηκαν στην Eurobike φέτος, όλα με νέες τεχνολογίες και αποσπώμενα υποσιάγωνα για να έχει πάντα μαζί του ο αναβάτης το “κατάλληλο” κράνος.
Leatt DBX 3.0
To νέο DBX κράνος της Leatt καλύπτει την προδιαγραφή ASTM1952 η οποία είναι η προδιαγραφή ασφαλείας για τα downhill κράνη, αλλά το υποσιάγωνο μπορεί να αφαιρεθεί πάρα πολύ εύκολα με δύο μόλις “κλικ”. Πέρα από αυτό έχει δεκάδες τεχνολογικά επιτεύγματα ώστε να αυξήσει την ασφάλεια του αναβάτη όπως για παράδειγμα το 3D χυτό Armourgel το οποίο τοποθετείται εσωτερικά του κελύφους. Η ιδέα πίσω από αυτή την τεχνολογία είναι πως αυτοί οι λαστιχένιοι δίσκοι μπορούν να απορροφήσουν τόσο κάθετες όσο και περιστροφικές δυνάμεις κατά την σύγκρουση λόγω της παραμόρφωσης και σκλήρυνσης που συμβαίνει (κάτι παρόμοιο με το MIPS). Σύμφωνα με την Leatt η τεχνολογία αυτή μπορεί να μειώσει έως και 30% τις πιθανότητες για διάσειση αλλά και έως 40% την περιστροφική επιτάχυνση του κρανίου και του εγκεφάλου. Το κράνος έχει επίσης χυτό 3D V-foam -έναν αφρό πολλαπλών πυκνοτήτων- ο οποίος παραμορφώνεται και συμπιέζεται ώστε να απορροφήσει καλύτερα τα όποια χτυπήματα, μειώνοντας τις δυνάμεις που μεταφέρονται στο κρανίο και τον εγκέφαλο. Το μικρότερο εξωτερικό κέλυφος προσφέρει μέχρι και 20% λιγότερες δυνάμεις περιστροφής. 18 οπές εξαερισμού, μαγνητική δέστρα, ρύθμιση σύσφιξης με περιστροφικό διακόπτη, 4 χρώματα και 3 μεγέθη. Διαθέσιμο στην αγορά θα είναι τον προσεχή Μάρτιο.
Bell Super 3R
Η Bell είναι η πρώτη εταιρία που παρουσίασε ένα αξιοπρεπές κράνος με αποσπώμενο υποσιάγωνο πριν 2 χρόνια το γνωστό σε όλους Bell Super 2R. Η ανανεωμένη έκδοση για το 2017 έχει αλλαγές που αφορούν την προσαρμογή στο κεφάλι κυρίως, καθώς υπήρχαν αρκετά παράπονα από αναβάτες για πίεση γύρω από τους κροτάφους, αναγκάζοντας να ανέβουν ένα μέγεθος. Για να λυθεί το θέμα αυτό η Bell αναπροσάρμοσε και σχεδίασε εκ νέου τα σφουγγαράκια εσωτερικά του κράνους. Επίσης, το 3R έχει το σύστημα σύσφιξης Float Fit, ενώ έχει ενσωματωθεί και η τεχνολογία MIPS slip plane. Με 23 οπές εξαερισμού -και 6 ακόμη στο υποσιάγωνο- είναι από τα πιο “δροσερά”. Ένα “αρνητικό” για τους πιο επιθετικούς αναβάτες είναι πως δεν καλύπτει προδιαγραφές για downhill. Διαθέσιμο σε 6 χρώματα και 3 μεγέθη θα είναι διαθέσιμο από τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους.
Uvex Jakkyl HDE
Το Uvex Jakkyl HDE κέρδισε το Eurobike Gold Award και πρόκειται για ένα κράνος “διαμάντι”. 14 οπές εξαερισμού, σύστημα σύσφιξης με BOA και δύο μόλις μεγέθη. Το υποσιάγωνο προσαρμόζεται στο κράνος με δύο περιστροφικά “καρφιά” και δεν χρειάζεται περισσότερο από 30″ για να γίνει η μετατροπή. Η μεγαλύτερη επιφάνεια του κράνους στα πλαϊνά και στο πίσω μέρος υπόσχεται και περισσότερη προστασία. Τέλος, έχει ενσωματωμένη δέστρα για την μάσκα την οποία υποστηρίζει ακόμη και στην “ανοικτή” του μορφή.
Lazer Revolution FF
Η Lazer -η οποία αγοράστηκε από την Shimano- μπήκε και αυτή στον χώρο των κρανών με αποσπώμενο υποσιάγωνο με το Revolution FF το οποίο καλύπτει τις προδιαγραφές ασφαλείας που προτείνονται από την UCI για downhill. Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα κράνη της παρουσίασης, για να αφαιρεθεί ή να εγκατασταθεί το υποσιάγωνο στο συγκεκριμένο κράνος απαιτείται η χρήση κατσαβιδιού ή κάποιου νομίσματος. Ξεχωρίζει η βάση της κάμερας που βρίσκεται στην επάνω μεριά του κράνους η οποία είναι κατασκευασμένη από εύκαμπτο πλαστικό το οποίο μειώνει τις πιθανότητες εμπλοκής με σταθερό αντικείμενο κατά την πρόσκρουση και πρόκληση μεγαλύτερης ζημιάς. Αν λοιπόν, σκαλώσει η κάμερα κάπου, σπάει η ενσωματωμένη βάση, χωρίς να δημιουργηθεί η οποιαδήποτε ζημιά στο κέλυφος του κράνους. Το κράνος και το υποσιάγωνο πωλούνται ξεχωριστά και ο αναβάτης μπορεί να διαλέξει οποιονδήποτε χρωματικό συνδυασμό επιθυμεί.
Giro Switchblade
Τελευταίο αφήσαμε το Giro Switchblade το οποίο είναι εξοπλισμένο με τεχνολογία MIPS, έχει τριπλή πιστοποίηση κατά CPSC, EN και ASTM για downhill και το υποσιάγωνο προσθαφαιρείται χωρίς να χρειάζονται εργαλεία. Πέρα από την αυξημένη προστασία και την ευκολία χρήσης, προσφέρει άνεση και ευελιξία χάρη στο σύστημα σύσφιξης Roc Loc Air DH, με τα αντί-μικροβιακά σφουγγάρια, τους 20 αεραγωγούς και τα δύο γείσα (το έχει έχει ενσωματωμένη βάση κάμερας). Για να μπορέσει να πληρεί όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας downhill η Giro δημιούργησε το κράνος έτσι ώστε να καλύπτει τα αυτιά, ενώ το υποσιάγωνο προσαρμόζεται στον βασικό σκελετό του κράνους. Το αποτέλεσμα είναι ένα άκρως επιθετικό old scholl κράνος motocross με καλύτερη-περισσότερη προστασία όταν είναι “ανοικτό” αλλά σαφώς πιο ζεστό. Διατίθεται σε 6 διαφορετικά χρώματα και 3 μεγέθη.