Τι σημαίνει compact δισκοβραχίονας στα ποδήλατα δρόμου!

Author: 1 σχόλιο Share:
compact crank ultegra

Όταν λέμε compact δισκοβραχίονας αναφερόμαστε σε έναν δισκοβραχίονα για ποδήλατα δρόμου ο οποίος έχει ελαφρώς λιγότερα δόντια στα γρανάζια από ότι ένας κλασικός δισκοβραχίονας. Ο κλασικός συνδυασμός δοντιών στους δισκοβραχίονες είναι το 53/39 (μεγάλο γρανάζι/μικρό γρανάζι), ενώ στον compact συναντάμε τον συνδυασμό 50/34. Τα λιγότερα δόντια σε κάθε γρανάζι επιτρέπουν περισσότερες στροφές στα πόδια, ενώ ταυτόχρονα και οι ανηφόρες γίνονται πιο εύκολες.

Γιατί θα πρέπει να επιλέξει κάποιος compact δισκοβραχίονα;

cranks typesΌπως δηλώνει και το όνομά τους, οι compact (συμπαγής) δισκοβραχίονες είναι μια επιλογή πιο «μικρή» από τον κλασικό δισκοβραχίονα. Φυσικά αυτό δεν αναφέρεται στις διαστάσεις του δισκοβραχίονα, ούτε στο μήκος, ούτε στο πλάτος του, παρά μόνο στον αριθμό δοντιών που έχει. Γενικά στους compact δισκοβραχίονες υπάρχει και διαφορά στο spider* καθώς συνήθως συναντάμε spider με μικρότερο μήκος ώστε να μπορούν να δεχτούν και τα γρανάζια με τα λιγότερα δόντια.

Επίσης, ένας compact δισκοβραχίονας είναι η αμέσως ελαφρύτερη λύση από τον τριπλό δισκοβραχίονα -ναι κάποτε υπήρχαν τριπλοί δισκοβραχίονες στα ποδήλατα δρόμου- και προσφέρει πιο ελαφριές σχέσεις για τις ανηφόρες σε σχέση με τον κλασικό 53/39.

Οι ταχύτητες των ποδηλάτων βασίζονται σε σχέσεις μετάδοσης καθώς συνδυάζεται κάποιο γρανάζι συγκεκριμένων δοντιών μπροστά με κάποιο γρανάζι συγκεκριμένων δοντιών πίσω. Ο κάθε συνδυασμός προσδίδει συγκεκριμένη ταχύτητα στον αναβάτη για συγκεκριμένες περιστροφές των ποδιών. Όσο πιο μεγάλη είναι η σχέση μετάδοσης (μεγάλο νούμερο) τόσο πιο γρήγορα πηγαίνει ο αναβάτης για δεδομένες περιστροφές των ποδιών, αλλά με μεγαλύτερη αντίσταση, ενώ όσο μικρότερη η σχέση μετάδοσης τόσο πιο μικρή θα είναι η ταχύτητα κίνησης του ποδηλάτου με μικρότερη όμως αντίσταση για τα πόδια.

Μπορώ να αλλάξω τα γρανάζια στον κλασικό μου δισκοβραχίονα;

Όχι, δυστυχώς δεν μπορείς να το κάνεις αυτό διότι κάθε δισκοβραχίονας έχει μια στάνταρ διάμετρο που ταιριάζουν οι βίδες από τα γρανάζια, το οποίο ονομάζεται BCD (Bolt Circle Diameter) και στους κλασικούς δισκοβραχίονες είναι στα 130mm, ενώ στους compact στα 110mm. Αυτό στην ουσία σημαίνει πως σε έναν κλασικό δισκοβραχίονα δεν μπορείτε να βάλετε μικρότερο γρανάζι από 38 δόντια, ενώ σε έναν compact μπορείτε να βάλετε μέχρι και 33 δόντια γρανάζι.

mid compact durace crankΑυτό που μπορείτε όμως να κάνετε, είναι να τοποθετήσετε ελαφρώς μεγαλύτερα γρανάζια (περισσότερα δόντια) σε έναν compact δισκοβραχίονα όπως για παράδειγμα το πολύ διαδεδομένο 52/36 το οποίο προσφέρει αρκετές ελαφριές επιλογές για τις ανηφόρες, χωρίς όμως να περιορίσει την ταχύτητα σας στις ευθείες και τις κατηφόρες.

Αυτό που θα πρέπει να προσέξετε όμως είναι ο συνδυασμός των γραναζιών καθώς όλα τα σύγχρονα γρανάζια σχεδιάζονται ως ζεύγη, οπότε και θα πρέπει να αποφύγετε τον πειρασμό να συνδυάσετε μη τυποποιημένους συνδυασμούς, καθώς θα υπάρχουν αρκετά προβλήματα και δυσκολίες στις αλλαγές των ταχυτήτων.

Εσείς τι δισκοβραχίονα χρησιμοποιείτε;

*Spider: Η διαμόρφωση του δισκοβραχίονα όπου προσαρμόζονται τα γρανάζια.

Previous Article

Πηγές πρωτεΐνης. ΤΙ θα πρέπει να βάλετε στο διαιτολόγιο σας.

Next Article

PodRide ποδήλατο ή αυτοκίνητο; Μήπως είναι η λύση στις αστικές μετακινήσεις;

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια