Από την περίοδο που το ποδήλατο δεν ήταν trendy μέχρι και σήμερα που όλο και πιο πολλοί συμπολίτες μας το χρησιμοποιούν -αν όχι για την μετακίνησή τους τουλάχιστον για την αναψυχή τους- η μόνη σταθερά που θυμάμαι είναι η γκρίνια των οδηγών ΙΧ για όποια δράση τους αποκλείει από τους δρόμους στους οποίους κινούνται. Η αλήθεια είναι πως όντας και μεις οι ίδιοι και οδηγοί αυτοκινήτων και ποδηλάτες έχουμε εικόνα για το πως μοιάζουν τα πράγματα και από τις δυο πλευρές. Μπορεί ως ποδηλάτες να διατρανώνουμε πως αν δεν σπάσεις αυγά δεν κάνεις ομελέτα και πως μόνο με αυτόν τον τρόπο θα αλλάξει κάτι στην πόλη, όμως η αλήθεια είναι πως για κάθε φορά που γίνεται μια δράση χωρίς ιδιαίτερη ενημέρωση και χωρίς κινητοποίηση, το μόνο που καταφέρνουμε είναι να κινητοποιούμε την κοινωνία εναντίον μας. Είναι οι χρήστες ΙΧ οι ίδιοι άνθρωποι λ.χ που θα σε πετύχουν στο δρόμο την επόμενη μέρα και που δεν θα σε σεβαστούν περνώντας από δίπλα σου ξυστά γιατί -άδικα- σε θεωρούν υπεύθυνο για την ταλαιπωρία που υπέστησαν!
Το χρονικό των δράσεων
Την Τρίτη 20 (σήμερα δηλαδή) και την Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2016 , κατά τις ώρες 09.00 έως 21.00, έγινε μεταφορά του ποδηλατόδρομου της Λεωφόρου Νίκης, από το πεζοδρόμιο στο οδόστρωμα, στη δεξιά λωρίδα του δρόμου. Για το σκοπό αυτό τοποθετήθηκαν ειδικά διαχωριστικά, κώνοι και πινακίδες.
Την Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2016, «Ημέρα χωρίς Αυτοκίνητο» θα απαγορεύεται η κίνηση των οχημάτων στο τμήμα του κέντρου της πόλης, που περικλείεται από τις οδούς Λεωφ. Νίκης, Εθν. Αμύνης, Αλ. Σβώλου, Κεραμοπούλου, Ερμού και Βενιζέλου. Για λόγους διευκόλυνσης της περιμετρικής κυκλοφορίας εξαιρούνται οι οδοί Εθνικής Αμύνης και Βενιζέλου, ενώ από τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις εξαιρούνται τα αστικά λεωφορεία και τα ΤΑΞΙ, τα οποία θα κινούνται κανονικά
«Η στρατηγική του Δήμου Θεσσαλονίκης προσανατολίζεται στη βιώσιμη αστική κινητικότητα και στη λήψη μέτρων για τη βελτίωση της εικόνας και των λειτουργιών της πόλης. Η εκπόνηση κυκλοφοριακών μελετών, οι κανονιστικές αποφάσεις για αλλαγή ωραρίου φορτοεκφόρτωσης και για νέες θέσεις δικύκλων, οι σχεδιαζόμενοι ποδηλατόδρομοι, οι παρεμβάσεις για αναπλάσεις και πεζοδρομήσεις που προγραμματίζονται, όλα αυτά εντάσσονται στο σχέδιο για βιώσιμη αστική κινητικότητα» τονίζει σε δήλωση του ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς και συμπληρώνει: «Τα μέτρα για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Βιώσιμης Κινητικότητας συνιστούν το ‘’προσχέδιο’’ για την εμπέδωση πολιτικών που αποθαρρύνουν τη χρήση Ι.Χ. και για την προώθηση της αλλαγής στην νοοτροπία όλων μας. Η Διοίκηση του Δήμου είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε μονιμοποίηση μέτρων που διευκολύνουν την ποδηλατοκίνηση, την πεζή μετακίνηση και την αποθάρρυνση χρήσης Ι.Χ. στο ιστορικό-εμπορικό κέντρο. Σε αυτήν την κατεύθυνση επιθυμεί τη μέγιστη συμμετοχή Επιμελητηρίων, του Εμπορικού Συλλόγου και οργανώσεων των πολιτών, για την επίσπευση εφαρμογής μέτρων που θα ανακουφίσουν το βεβαρυμμένο κέντρο και θα αναβαθμίσουν όλες τις λειτουργίες του».
Οι αντιδράσεις
Είτε μέσα από το δημοτικό συμβούλιο (ο Κωνσταντίνος Ζέρβας, στον οποίο ανήκουν και οι φωτό που βλέπετε, ο Παναγιώτης Αβραμόπουλος κα) είτε μέσα από τηυν κοινωνία (δες εδώ το άρθρο της Parallaxi), η κοινωνία της Θεσσαλονίκης δεν αντιλαμβάνεται γιατί σε μια πόλη χωρίς ΜΜΜ και χωρίς ιδιαίτερες υποδομές πρέπει να περάσει όλο αυτό το βάσανο ημέρα Πέμπτη.
Η απορία η δική μας, όμως, είναι ειλικρινής και χωρίς σκοπιμότητες. Ποιος αποφάσισε κάτι τέτοιο και βάσει ποιας προεργασίας; Αν βλέπεις με κάποιο τρόπο πως μπορείς να κινητοποιήσεις τους ποδηλάτες ώστε να έρθουν μαζικά στο κέντρο για να κάνουν ποδήλατο, αν πλημμυρίσουν την Λεωφόρο Νίκης και δείξουν ότι αυτός ο ποδηλατόδρομος όντως πρέπει να είναι κάτω στον δρόμο, τότε ναι, κάτι θα μπορούσε να βγει απ’όλο αυτό. Γιατί έτσι θα κατέρρεε το επιχείρημα των οδηγών ΙΧ ότι έκλεισαν το κέντρο για μια θράκα ανθρώπους… Θα έβλεπε η κοινωνία ότι δεν είμαστε μια ισχνή μειονότητα αλλά ένα σοβαρό, δυναμικό κομμάτι της πόλης που πρέπει να έχει χώρο και σεβασμό από όλους; Τώρα τι ακριβώς κερδίζουμε από την πρωτοβουλία του δήμου; Μην μου πείτε ότι θα κατέβουν πολίτες με τα ποδήλατά τους ημέρα Πέμπτη για να κάνουν τα ψώνια τους; Για να τα παρκάρουν και να τα δέσουν πού ακριβώς; Με ποια ακριβώς κομμάτια της κοινότητάς μας ο δήμος επικοινωνεί;
Προσωπικά, βλέπω πως είτε μιλάμε για επιτροπές είτε μιλάμε για την ίδια την ομοσπονδία είτε μιλάμε για πολιτικούς προϊστάμενους, δεν βλέπω ανθρώπους ανάμεσα στους ‘αρμόδιους’ που κάνουν ποδήλατο!
Γιατί μια φορά δεν ρωτάνε αυτούς που κάνουν ποδήλατο;
Που την Κυριακή ήταν στο Ωραιόκαστρο, την Δευτέρα στο Σέιχ Σου και τις υπόλοιπες μέρες μέσα στην πόλη με το ποδήλατό τους; Κι αν δεν τους κάνει αυτή η ιδιότητα ας μας μιλήσουν με την ιδιότητα που έχουμε να απευθυνόμαστε καθημερινά σε χιλιάδες ποδηλάτες και να έχουμε και μάλιστα την έδρα μας στην Θεσσαλονίκη, ως το πιο δημοφιλές online μέσο ενημέρωσης για το ποδήλατο που απευθύνεται στους ποδηλάτες από όλα τα κοινωνικά δίκτυα. Κι αν δεν θέλουν εμάς για τον οποιονδήποτε λόγο, υπάρχουν πολλοί τριγύρω που μπορούμε να σας υποδείξουμε, άνθρωποι συλλόγων ή συλλογικοτήτων που ξέρουν ακόμα περισσότερα από μας και θα σας πουν το ίδιο! Πως το ποδήλατο δεν γίνεται να πάει μπροστά μόνο με κουστουμάτους, θέλει να εμπλέξεις και τους ποδηλάτες…
Αλλιώς είναι σαν να κοροϊδεύεις, όπως ας πούμε θα μπορούσε να πει κάποιος κακόπιστος για την τραγωδία που ζούμε όλα αυτά τα χρόνια με το θέμα ποδηλατόδρομοι!