Στην Eurobike η Γερμανική εταιρία Canyon παρουσίασε ένα αρκετά πρωτοποριακό σύστημα για downhill ποδήλατα στο οποίο με το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να βγει εκτός λειτουργίας το πίσω κέντρο -να μην εμπλέκεται κατά την περιστροφή του τροχού- άρα και να μην επηρεάζει την λειτουργία της πίσω ανάρτησης του ποδηλάτου.
Όλοι θυμόμαστε την εντυπωσιακή νίκη του Gwin χωρίς αλυσίδα.
Το ποδήλατο που βρέθηκε στην Eurobike ήταν εξοπλισμένο με ένα πίσω κέντρο ειδικής κατασκευής στο οποίο μπορεί να “απενεργοποιηθεί” το ελεύθερο και να μην έχει εμπλοκή. Αυτό γίνεται μέσω μιας ντίζας η οποία βρίσκεται στο τιμόνι και συνδέεται με το κέντρο. Με αυτόν τον τρόπο δεν υπάρχει εμπλοκή άρα το ποδήλατο δεν μπορεί να κινηθεί βασισμένο στο πετάλι.
Γιατί; Γιατί η αλυσίδα της μετάδοσης δεν αφήνει την πίσω ανάρτηση να δουλέψει ελεύθερα. Pedal feedback ή οι πληροφορίες της πίσω ανάρτησης που περνάνε προς τα πετάλια κατά την συμπίεση. Αυτό συμβαίνει διότι στους περισσότερους σχεδιασμούς ο πίσω τροχός κινείται προς τα πίσω (σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό -chain growth) καθ’ όλη την διαδρομή της ανάρτησης με αποτέλεσμα να “σκληραίνει” η ανάρτηση και να μην δουλεύει στο 100% του σχεδιασμού της.
Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός των αναρτήσεων -κίνηση τροχού προς τα πίσω- είναι πολύ αποδοτικός όσον αφορά την απορρόφηση των προσκρούσεων (όλες οι μπροστά αναρτήσεις είναι έτσι σχεδιασμένες). Επίσης αυτός ο σχεδιασμός -προς τα πίσω και επάνω κίνηση του τροχού- αποτρέπει την ανάρτηση από τα “κλειδώνει” κατά τα μεγαλύτερα και πιο απότομα χτυπήματα. Το πρόβλημα που υπάρχει όμως είναι το μήκος της αλυσίδας μεταξύ του τροχού και του δισκοβραχίονα -μπροστά τριγώνου.
Η αλυσίδα ενώνει τον τροχό με το υπόλοιπο ποδήλατο και εμποδίζει την ελεύθερη κίνηση του πίσω τροχού. Η Canyon λοιπόν με τον συγκεκριμένο σχεδιασμό εξουδετερώνει τις δυνάμεις της αλυσίδας στον πίσω τροχό επιτρέποντας τον να κινείται ελεύθερα.
Η ιδέα πίσω από τον συγκεκριμένο σχεδιασμό είναι πως τα περισσότερα ποδήλατα downhill δεν χρειάζεται να πεταλάρουν για μεγάλες αποστάσεις και πως οι περισσότερες διαδρομές είναι κατηφορικές. Όταν λοιπόν η βαρύτητα κάνει την δουλειά της ο αναβάτης με την πίεση του κουμπιού θα απομονώνει την λειτουργία της αλυσίδας επιτρέποντας καλύτερη λειτουργία για την πίσω ανάρτηση. Όταν θα χρειαστεί να κάνει πετάλι με το πάτημα του κουμπιού θα μπει ξανά σε λειτουργία.
Πρόκειται για κάτι πραγματικά πρωτοποριακό το οποίο παρά την πολυπλοκότητα του ίσως στο μέλλον να βοηθήσει στην περαιτέρω εξέλιξη των ποδηλάτων.