Πως να μετατρέψετε την μετάδοση σας σε 1Χ!

Author: 3 Σχόλια Share:
XX-085

Σήμερα υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές για να διαλέξετε για την μετατροπή της μετάδοσής σας σε μονή -1Χ. Το 2013 η SRAM με μια κίνηση, άλλαξε την ποδηλασία βουνού μέσα σε μια νύχτα. Το ότι βγήκε το μπροστινό σασμάν με την μετατροπή σε μονό γρανάζι και οι 11 ταχύτητες πίσω, έκαναν τα ποδήλατα βουνού, πιο απλά και πιο αθόρυβα. Μια επαναστατική κίνηση που επηρέασε τα ποδήλατα βουνού, είτε στο Cross-country και στο enduro μέχρι και στο cyclocross.

SRAM_XX1_SF_MG_2504

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Τι είναι το 1Χ;

Το 1Χ, ή 1Χ10 ή 1Χ11 αναφέρεται σε μετάδοση με μονό γρανάζι μπροστά και 10 ή 11 ταχύτητες πίσω. Η διαφορά του από τις κλασικές μεταδόσεις, είναι ο αριθμός των γραναζιών που υπάρχουν μπροστά. Μέχρι στιγμής, συναντούσαμε μεταδόσεις με 2 ή 3 γρανάζια μπροστά που άλλαζαν με το μπροστά σασμάν.

Γιατί τόση φασαρία, όμως, γύρω από το 1Χ;

Η ιδέα της μονής μετάδοσης 1Χ, υπήρχε εδώ και χρόνια στην Cross-country σκηνή, αλλά πέρα από τους επαγγελματίες, λίγοι ήταν αυτοί που μπορούσαν να ανεχθούν τα «πατήματα» με τις συμβατικές κασέτες 11-32 και 11-34. Με την εμφάνιση της ΧΧ1 όμως, η μονή μετάδοση έγινε φιλικότερη προς τον μέσο αναβάτη. Είναι κάτι παραπάνω από το μονό γρανάζι μπροστά. Με την επέκταση των σχέσεων μετάδοσης στην ΧΧ1 κασέτα (10-42Τ) κάθε αναβάτης μπορεί με τον μονό δίσκο να έχει το ίδιο εύρος σχέσεων όπως με το 2Χ10 ή το 3Χ9.

OneUp-Components-42T-Sprocket-black-cassette-front_1024x1024

Γιατί κάποιος να αναβαθμίσει ή να μετατρέψει την μετάδοσή του σε 1Χ;

Τα κύρια πλεονεκτήματα είναι 3. Λιγότερο βάρος, περισσότερη απόσταση από το έδαφος (για να μην χτυπάει το γρανάζι σε αντικείμενα των μονοπατιών) και είναι πιο αξιόπιστο από την 2Χ ή 3Χ μετάδοση.

Από την στιγμή που δεν υπάρχει μπροστά σασμάν, αυτό σημαίνει λιγότερες ρυθμίσεις και λιγότερα πιθανά προβλήματα. Οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται πιο απλές, χωρίς να χρειάζεται να έχει κάποιος στο νου του, τους πιθανούς συνδυασμούς, παρά μόνο στο μονοπάτι. Επίσης, για όσους συμμετέχουν σε αγώνες οι γρηγορότερες και απλούστερες αλλαγές ταχυτήτων θα τους κερδίσουν μερικά δευτερόλεπτα στο τέλος του αγώνα.

Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι το καθαρότερο copkit, από τα λιγότερα χειριστήρια. Πλέον μπορείτε να βάλετε το υδραυλικό/μηχανικό σας παλουκόσελο στο αριστερό χέρι ή το κλείδωμα των αναρτήσεων. Αν χρησιμοποιήσετε και κάποιο narrow-wide γρανάζι, μπορείτε να βγάλετε και το full chainguide και να γίνει ακόμη πιο ελαφρύ. Αν και προτείνουμε ένα upper guide να υπάρχει, ειδικά στους πιο επιθετικούς αναβάτες, ώστε να ελαχιστοποιήσετε τις πιθανότητες να βγει η αλυσίδα.

photo-25

Παρακάτω, υπάρχουν τρεις προτάσεις που θα μπορούσατε να ακολουθήσετε για να μετατρέψετε την μετάδοση του ποδηλάτου σας σε μονή -1Χ. Ξεκινάμε με την πιο οικονομική!

1η Επιλογή: Μετατρέψτε τον υπάρχοντα δισκοβραχίονα σε 1Χ και τροποποιήστε την κασέτα. Βγάλτε το μικρό γρανάζι από τον 2Χ δισκοβραχίονά σας, ή το μικρό και το μεγάλο από τον 3Χ και βάλτε στην θέση τους ένα 30Τ narrow-wide. (υπάρχουν πολλές μάρκες για να επιλέξετε και η επιλογή σας θα περιοριστεί μόνο από το χρώμα που θέλετε). Για πιο άνετο και ξεκούραστο ανέβασμα, βάλτε και ένα μεγάλο 1ο γρανάζι 40Τ ή 42Τ στην κασέτα. Βγάλτε το shifter, τα καλώδια του και το μπροστά σασμάν. Είστε έτοιμοι!

2η Επιλογή: Αντικαταστήστε τον δισκοβραχίονα με κάποιον ειδικά σχεδιασμένο για μετάδοση 1Χ και τροποποιήστε την κασέτα. Υπάρχουν αρκετές επιλογές δισκοβραχίονων ειδικά σχεδιασμένων για χρήση 1Χ. Ειδικότερα τώρα, με την εμφάνιση της νέας Deore XT, οι επιλογές είναι ακόμη περισσότερες! Ό,τι και να επιλέξετε το narrow-wide γρανάζι είναι απαραίτητο. Για την κασέτα ακολουθούμε την τακτική όπως και την 1η επιλογή με την προσθήκη μεγάλου 1ου γραναζιού 40Τ ή 42Τ. Αφαιρείτε το shifter, τα καλώδια και το μπροστά σασμάν!

3η Επιλογή: Αναβαθμίστε την μετάδοσή σας με κάποια 1Χ11 πρόταση της Shimano ή της SRAM. Ξεχάστε τις 10 ταχύτητες πίσω και διαλέξτε 11 για να υπάρχει πάντα η κατάλληλη σχέση μετάδοσης! Ειδικά σχεδιασμένος δισκοβραχίονας, αλυσίδα και πίσω σασμάν, θα σας προσφέρουν μια πρωτόγνωρη εμπειρία με την 1Χ μετάδοση!

SRAM_XX1_SF_MG_2009

Γιατί να διαλέξετε 11 ταχύτητες πίσω; Πέρα από κάποια μηδαμινή εξοικονόμηση βάρους, σε σχέση με τις τροποποιημένες 10αρες κασέτες, η πραγματική απάντηση είναι λόγω του διευρυμένου εύρους των σχέσεων μετάδοσης. Η επιλογή της SRAM, μαζί με τον απαραίτητο αντάπτορα για το πίσω κέντρο XD, έχει 10Τ μικρό γρανάζι ώστε να υπάρχει μεγάλη τελική ταχύτητα, αλλά παράλληλα έχει 42Τ μεγάλο γρανάζι ώστε να έχετε και ένα πολύ ελαφρύ πάτημα για τις πιο δύσκολες ανηφόρες. Επίσης, αναλόγως του τερέν που θα κινηθείτε μπορείτε με μια αλλαγή ενός μπροστά γραναζιού να αλλάξετε το πόσο ελαφριά ή βαριά πατήματα θα έχετε.

Βέβαια, με όλα αυτά υπάρχει και αυξημένο κόστος, το οποίο πιθανότατα να πέσει αρκετά με την κυκλοφορία της 11-πλης Deore XT από την Shimano.
[yop_poll id=»13″]

Previous Article

Απίστευτη σύγκρουση στο Giro d’ Italia, εξ’ αιτίας ενός άσχετου που μπήκε στο πελοτόν! (video)

Next Article

Το ποδήλατο εξαφανίζει -παροδικά- τα συμπτώματα της νόσου Πάρκινσον. (video)

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια