Τα πιο συχνά λάθη που μπορεί να κάνετε, όταν μαστορεύετε μόνοι σας!

Author: Χωρίς σχόλια Share:
mastoremata (4)

Όταν μαστορεύετε από μόνοι σας το ποδήλατο, είτε πρόκειται για εργασίες συντήρησης και επισκευής, είτε πρόκειται για κάποια αναβάθμιση, είναι μια εργασία πολύ ικανοποιητική, αλλά παράλληλα εξοικονομείτε χρήματα. Θα πρέπει να μην ξεχνάτε όμως, ότι όλοι κάνουμε λάθη και μερικές φορές, αυτά τα λάθη μπορεί να αποφέρουν τραυματισμούς και μειωμένη ασφάλεια. Δεν είναι τόσο ότι μπορεί να χαλάσει μια βόλτα σας από κάτι που δεν επισκευάσατε ή ρυθμίσατε σωστά, αλλά το ό,τι μπορεί να τραυματιστείτε -και μάλιστα σοβαρά- και να χάσετε πολλές περισσότερες βόλτες.

Παρακάτω τονίζουμε τα πιο συχνά λάθη που γίνονται, όταν μαστορεύετε μόνοι σας, γιατί όταν γνωρίζει κάποιος το λάθος, το αποφεύγει!

Τα καλώδια από τις ντίζες να είναι πολύ κοντά

Το να υπάρχει εξτρά καλώδιο σε μερικά ποδήλατα είναι πολύ άσχημο. Εκτός του ότι χαλάει την εμφάνιση του ποδηλάτου, προσθέτει βάρος και αυξάνει την τριβή και τους θορύβους. Βέβαια όπως και με την αλυσίδα, μπορεί τα καλώδια στο τέλος να είναι πολύ κοντά. Το μυστικό πίσω από το σωστό μήκος καλωδίου, είναι η δυνατότητα περιστροφής του τιμονιού και στις δύο κατευθύνσεις, χωρίς να τρίβονται κάπου τα καλώδια.

Λάδια και δισκόφρενα

Σε ποιον δεν έχει τύχει, έστω και μία φορά, να χρησιμοποιήσει κάποιο σπρέι λιπαντικό για την αλυσίδα και μόρια λαδιού να πάνε στον δίσκο από το φρένο ή στην επιφάνεια που τρίβονται τα v-brakes και η απόδοση των φρένων να είναι πολύ κακή; Αν πρόκειται να χρησιμοποιήσετε λάδι για κάποια εργασία επάνω στο ποδήλατο, τότε το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε, είναι να αφαιρέσετε τους τροχούς και να τυλίξετε με μια νάιλον σακούλα και ένα λαστιχάκι τις δαγκάνες ώστε να μην υπάρξει πιθανότητα να πάνε τα λάδια εκεί. Επίσης για την λίπανση της αλυσίδας να αποφεύγετε την χρήση λιπαντικών σε σπρέι, καθώς τείνουν να λερώνουν πολύ και να μην προσφέρουν ικανοποιητική λίπανση.

Δεν αφήσατε το κατάλληλο κενό στα ποτήρια λαιμού

Τοποθετήσατε μια καινούρια ή μεταχειρισμένη ανάρτηση ή πιρούνι και αφού σφίξατε την επάνω βίδα των ποτηριών, αφού έχετε λύσει ήδη τον λαιμό, ακόμη νιώθετε να έχουν κενά; Υπάρχουν πιθανότητες, το καπάκι των ποτηριών να βρίσκει στο steerer και γι’ αυτόν τον λόγο να μην σφίγγουν τα ποτήρια. Για να το ελέγξετε αφαιρέστε το καπάκι των ποτηριών και δείτε αν υπάρχει κενό 3-5mm ανάμεσα από τον αποστάτη και το steerer. Αν δεν υπάρχει το κενό, μπορείτε να προσθέσετε έναν αποστάτη 5mm ώστε να δημιουργηθεί η απαραίτητη απόσταση.
Στα κάρμπον steerers υπάρχει η πιθανότητα η κουκουνάρα να βγαίνει προς τα έξω καθώς προσπαθείτε να σφίξετε τα ποτήρια. Βεβαιωθείτε ότι δεν μετακινείται η κουκουνάρα και ξανασφίξτε. Οι περισσότερες εταιρίες, όσον αφορά τα κάρμπον steerers, προτείνουν να μην μπαίνει ο λαιμός τέρμα επάνω στο steerer, καθώς μπορεί να υπάρξει σπάσιμο του steerer. Αντ’ αυτού ένας μικρός αποστάτης θα προσφέρει τα 3-5mm κενό που απαιτούνται.

«Κλότσημα» βίδας

Το να κλοτσήσετε μια βίδα δεν είναι και τόσο δύσκολο, τώρα ειδικά που οι περισσότερες είναι είτε αλουμινένιες, είτε τιτανίου, χωνευτές και με ψιλό σπείρωμα. Τις περισσότερες φορές όμως, μπορεί να αποφευχθεί με τα σωστά εργαλεία και την κατάλληλη τεχνική. Όσο ανόητο και αν ακούγεται, βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε το σωστό εργαλείο. Το Τ25 με το Τ27 (torx) πχ δεν έχουν τόσο μεγάλη διαφορά. Βάλτε το εργαλείο στο κεφάλι από το μπουλόνι και βεβαιωθείτε ότι δεν «παίζει». Βεβαιωθείτε ότι το εργαλείο είναι καλά βαλμένο στο κεφάλι της βίδας -το οποίο είναι καθαρό από λάσπες και χώματα.
Αν η εφαρμογή του εργαλείου σας και του κεφαλιού από το μπουλόνι έχει αρκετό κενό, εξετάστε το μπουλόνι μήπως είναι ήδη φαγωμένο. Επίσης, μερικά εργαλεία είναι κακής ποιότητας -από πολύ μαλακό υλικό- και χαλάνε όταν ζοριστούν λίγο παραπάνω. Μια τελευταία τεχνική, είναι να δίνετε λίγη πίεση στην βίδα όταν προσπαθήσετε να την λύσετε, καθώς έτσι αποτρέπεται το «κλότσημα».

Σας πέφτουν μικρά ανταλλακτικά;

Και εμάς. Και στους επαγγελματίες μηχανικούς των ομάδων. Δεν είναι ντροπή να πέσει κάτι, αλλά το μυστικό βρίσκεται στο αν θα βρεθεί και στο πόσο γρήγορα. Ένα καθαρό περιβάλλον εργασίας και ένα καθαρό δάπεδο είναι το μυστικό για να βρεθεί γρήγορα, αυτό που σας έπεσε.
Ένας εύκολος και φτηνός τρόπος είναι ένα πάτωμα κάμπινγκ, ή μουσαμάς για γυμναστική. Με αυτόν τον τρόπο έχετε μια άνετη και καθαρή επιφάνεια εργασίας, όπου θα μπορείτε να βρείτε οτιδήποτε σας πέσει. Αν υπάρχουν κενά -μεταξύ σανιδιών, ή στον πάγκο εργασία σας- σκεφτείτε να τα κλείσετε με μονωτική ταινία για να κάνετε την αναζήτηση αντικειμένων που πέφτουνε πιο εύκολη και πιο γρήγορη. Φυσικά θα κερδίσετε και σε ψυχική υγεία, αφού δεν θα χρειαστεί να νευριάσετε!

Μη σωστό σφίξιμο βιδών -όχι αρκετά σφιγμένες-

Όλοι θα έχετε ακούσει τους κινδύνους που υπάρχουν όταν σφίξετε υπερβολικά μια βίδα. Κίνδυνοι, όμως, υπάρχουν και όταν δεν είναι όσο σφιχτές χρειάζεται. Το σωστό σφίξιμο είναι πολύ σημαντικό και δεν έχει να κάνει μόνο με την πρόληψη του υπερβολικού σφιξίματος. Για παράδειγμα, το μη σωστό σφίξιμο ενός λαιμού, μπορεί να αποβεί μοιραίο σε ένα τεχνικό σημείο και εκεί που δεν το περιμένετε να στρίψει μόνο του το τιμόνι. Ό,τι μέρος έχει να κάνει με την ασφάλεια σας, να το σφίγγετε χρησιμοποιώντας ένα αξιοπρεπές ροπόκλειδο.

«Κόψιμο» της αλυσίδας για να την καθαρίσετε

Εκτός και αν η αλυσίδα σας έχει κάποιο quick link για την τοποθέτηση/αφαίρεση, μην την αφαιρείτε από το ποδήλατο για να την καθαρίσετε. Κάθε φορά που βγαίνει ένα pin από την αλυσίδα για να την κόψετε, μεγαλώνει η διάμετρος τις οπές εκεί και αυξάνονται οι πιθανότητες να γίνει αδύναμη η αλυσίδα και να σπάσει σε εκείνο το σημείο. Αν πάλι για κάποιον λόγο «κόψατε» την αλυσίδα, πριν την ενώσετε βεβαιωθείτε ότι έχετε στα χέρια σας ένα καινούριο pin για να περάσετε. ΠΟΤΕ μην χρησιμοποιείτε ξανά ένα pin που βγάλατε.

Χρήση των καπακιών στην άκρη των καλωδίων ντιζών

Τα καπάκια στις άκρες των καλωδίων των ντιζών στα περισσότερα ποδήλατα χρησιμοποιούνται και στα καλώδια από τα φρένα αλλά και στις ταχύτητες. Το ίδιο όμως δεν μπορούμε να πούμε και για τα ποδήλατα δρόμου.
Για παράδειγμα οι ταχύτητες Shimano για τα ποδήλατα δρομου, χρειάζονται τα καπάκια, ενώ γενικά στα φρένα δεν χρειάζονται. Από την άλλη, στην SRAM, τα καλώδια των φρένων χρειάζονται αυτά τα καπάκια, ενώ μερικά μοντέλα shifters έχουν προ εγκατεστημένο ένα τέτοιο καπάκι από το εργοστάσιο. Τέλος στην Campagnolo, δεν χρειάζονται καπάκια ούτε στις δαγκάνες των φρένων, αλλά ούτε στις 11-πλες μανέτες από το 2009 και μετά.
Ο πιο απλός κανόνας είναι να ακολουθείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή. Αν δεν υπάρχουν οδηγίες βάλτε κατευθείαν το καλώδιο. Αν δείτε πως είναι πολύ χαλαρό και έχει κενά, τότε βάλτε ένα καπάκι. Αν το καπάκι δεν μπαίνει «γλυκά» τότε δεν χρειάζεται και είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να έχει κενά.

Λάθος μήκος αλυσίδας

Αρκετοί, αντικαθιστάτε την αλυσίδα του ποδηλάτου μόνοι σας, αλλά πόσοι από εσάς γνωρίζετε ποιο είναι το σωστό μήκος; Με την προϋπόθεση ότι το πίσω σασμάν που χρησιμοποιείτε είναι το κατάλληλο για τον συνδυασμό ταχυτήτων που έχετε, τότε, το κατάλληλο μήκος αλυσίδας είναι αυτό που επιτρέπει το «στράβωμα» της αλυσίδας και την χρήση μεγάλου γραναζιού μπροστά και μεγάλου πίσω. Όχι ότι «επιτρέπεται» να χρησιμοποιείτε αυτόν τον συνδυασμό ταχυτήτων, αλλά είναι μια ένδειξη αν η αλυσίδα είναι στο κατάλληλο μήκος και δεν είναι πολύ κοντή.

Αντιθέτως, όταν διαλέξετε μικρό γρανάζι μπροστά και μικρό πίσω, η αλυσίδα δεν θα πρέπει να «κρέμεται» και το πίσω σασμάν να έχει κάποια τάση.

Για να κόψετε την αλυσίδα στο σωστό μήκος, περάστε την από το μεγάλο μπροστά γρανάζι και από την μεγαλύτερη ταχύτητα πίσω χωρίς να περάσετε την αλυσίδα από το πίσω σασμάν (συνδυασμός μεγάλο-μεγάλο) και αφήστε 2 συνδέσμους ακόμη. Όταν πρόκειται για ποδήλατο διπλής ανάρτησης, θα πρέπει να υπολογίσετε και το chain growth (πόσο μεγαλώνει το μήκος του chainstay κατά την πλήρη συμπίεση της πίσω ανάρτησης).

Λύνει προς τα αριστερά;

Τα περισσότερα σπειρώματα στο ποδήλατο είναι δεξιόστροφα, όχι όμως τα αριστερά πετάλια και το ποτήρι της μεσαίας τριβής από την δεξιά μεριά. Πριν βάλετε όλη σας την δύναμη για να λύσετε κάτι, βεβαιωθείτε ότι λύνει συμβατικά και δεν έχει «ανάποδο πάσο».

Πόσοι από εσάς μαστορεύετε μόνοι σας; Υπάρχει κάποιο από τα συχνά λάθη που σας περιγράφουμε που ήρθατε αντιμέτωποι;

Previous Article

Hidrate Me: Ένα έξυπνο παγούρι που σας ειδοποιεί για την σωστή σας ενυδάτωση.

Next Article

Οι τρομακτικές πτώσεις του Kelly McGarry! (video)

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια