Εδώ και πολλά χρόνια βλέπουμε τα ελαστικά να εξελίσσονται συνεχώς, προσφέροντας νέα σχέδια νέα πρότυπα νέες ιδέες, πιο ελαφριά πιο ανθεκτικά πιο ασφαλή (βλέπε tubeless). Από την άλλη μεριά, μόνο παρά τα 2-3 τελευταία χρόνια έχουμε δει κάποιες προσπάθειες για βελτίωση των τροχών, για φαρδύτερα των 20mm στεφάνια ή κάποιες προσπάθειες για βελτίωση.
Τα φαρδύτερα στεφάνια στις μέρες μας, ολοένα και πληθαίνουν και πολλές εταιρίες προσπαθούν να μας πείσουν πλέον για τα πλεονεκτήματα που προσφέρει ένα φαρδύτερο στεφάνι στην ποδηλασία βουνού. Μια από αυτές τις εταιρίες που παρουσίασε πρώτη φαρδιά στεφάνια είναι η Stan’s με τους ZTR Flow οι οποίοι είναι και σημείο αναφοράς. Σήμερα θα δούμε μια νέα πρόταση τροχών, από την Stan’s οι οποίοι είναι οι ZTR Bravo Pro Carbon (κάρμπον όπως προδίδει και το όνομά τους).
Πρόκειται για στεφάνια με 28 τρύπες και σχετικά χαμηλά πλαϊνά τοιχώματα σε σχέση με ανταγωνιστικά στεφάνια. Με την τεχνολογία Stan’s Bead Socket Technology, πράγμα που σημαίνει ότι το ελαστικό κάθεται ψηλότερα στον τροχό και “κουμπώνει” μόνο στο bead του (του ελαστικού) και όχι στα πλαϊνά του. Σύμφωνα με την εταιρία αυτό επιτρέπει καλύτερη ανάπτυξη των ελαστικών και πιο πλήρες προφίλ γι’ αυτά. Τα χαμηλότερα τοιχώματα των στεφανιών, επίσης, έχουν λιγότερες πιθανότητες να χτυπήσουν σε κάποια πέτρα κάτι το οποίο είναι πολύ συνηθισμένο σε κάρμπον στεφάνια με ψηλά πλαϊνά.
Με εξωτερικό πλάτος 32mm και 26,6mm εσωτερικό πλάτος προσφέρουν αρκετή επιφάνεια για ασφαλή tubeless τοποθέτηση των ελαστικών. Όταν κάποιο στεφάνι είναι αρκετά στενό, η περιορισμένη πλευρική υποστήριξη διευκολύνει τις παραμορφώσεις του ελαστικού όταν το ποδήλατο βρίσκεται σε κάποια σφιχτή στροφή, ενώ παράλληλα οι χαμηλές πιέσεις είναι απαγορευτικές λόγω του burping (κατά το στρίψιμο στιγμιαία το ελαστικό “ξεκουμπώνει” από την ζάντα με αποτέλεσμα να βγαίνει το tubeless υγρό και σε εξαιρετικές περιπτώσεις μπορεί μέχρι και να ξεζανταριστεί το ελαστικό).
Από την άλλη, ένα πολύ φαρδύ στεφάνι, καταστρέφει τις ιδιότητες του ελαστικού και χαλάει το προφίλ του, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο έλεγχος και να χάνονται οι προστατευτικές ιδιότητες των πλαϊνών του ελαστικού.
Ένα ακόμη πολύ ενδιαφέρον χαρακτηριστικό των ZTR Bravo Pro Carbon είναι ο σχεδιασμός RiACT. Όποιος έχει καβαλήσει κάρμπον τροχούς από την πρώτη στιγμή ένιωσε την έντονη δυσκαμψία τους και η βελτίωση στην αίσθηση της επιτάχυνσης ήταν παραπάνω από προφανής. Από την άλλη όμως, ένα υπερβολικά άκαμπτο στεφάνι μπορεί να είναι μειονέκτημα καθώς κάνει τον τροχό πολύ σκληρό. Η Stan’s λέει πως οι νέοι τροχοί είναι κατά 30% πιο σκληροί, αλλά με την έξυπνη τοποθέτηση των φύλλων άνθρακα έχουν φτιάξει έναν τροχό που απορροφά τους κραδασμούς ενώ παράλληλα παραμένει άκαμπτος. Είναι βέβαιοι πως οι νέοι τους τροχοί μπορούν να αντέξουν παραμόρφωση από πλάγιο χτύπημα 10mm χωρίς να υπάρξει φθορά ή να ξεζανταριστεί το ελαστικό. (δείτε το βίντεο)
Τα κέντρα των τροχών είναι τα νέα Neo Ultimate με 6 σημεία εμπλοκής κάθε 5 μοίρες για άμεση επιτάχυνση. Με μεγάλα ρουλμάν 6802 και 6902 και ενισχυμένο άξονα δείχνουν ότι μπορούν να δεχτούν τόνους καταπόνησης. Επίσης ιδιαίτερη προσοχή έχει δωθεί στην γωνία και το μήκος των φλατζών ώστε οι ακτίνες να ευθυγραμμίζονται καλύτερα και η τάση να παραμένει πιο σταθερή μεταξύ αυτών. Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε πως τα κέντρα είναι συμβατά με όλα τα πρότυπα αξόνων και μπορούν να δεχτούν κασέτες και της Shimano και της Sram.
Τέλος, οι ακτίνες είναι οι Sapim Custom Force 2.0/1.7/1.8 με αλουμινένια καψούλια ασφαλείας και το βάρος τους είναι 768gr για τον μπροστά και 878gr για τον πίσω έτοιμο για να δεχτεί 11αρα κασέτα Sram. H τιμή τους βέβαια είναι αρκετά απαγορευτική για τους περισσότερους από εμάς (1999€) αλλά θα υπάρξει και μια κάπως φτηνότερη έκδοση TEAM η οποία θα έχει τα απλά Neo κέντρα και Sapim Race ακτίνες. Το θετικό είναι πως θα είναι διαθέσιμοι και για τα τρία στάνταρ τροχών, οπότε οι old-school 26άρηδες δεν θα πρέπει να ανησυχούν!
- Tags: 29, no tubes, stans's, tubeless, ztr bravo pro carbon, κάρμπον, ποδήλατο βουνού, τροχοί