Πίσω αμορτισέρ με εξωτερικό ρεζερβουάρ ή όχι; (tech)

Author: Χωρίς σχόλια Share:
shock comparison

Με τα ποδήλατα βουνού να πιέζουν τις εξελίξεις και μετά τις πρόσφατες αλλαγές στην γεωμετρία είδαμε πως υπάρχουν δυνατότητες να κινούνται πολύ γρήγορα και αποτελεσματικά σχεδόν σε όλα τα είδη τερέν. Το βάρος έχει πέσει, τα ποδήλατα αποδίδουν καλύτερα τόσο στην κατηφόρα όσο και στην ανηφόρα και τις περισσότερες φορές το μόνο που περιορίζει τις δυνατότητες του ποδηλάτου είναι ο αναβάτης.

Με τις δυνατότητες των ποδηλάτων να έχουν γίνει κυριολεκτικά τεράστιες -αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση του «enduro» και στα ποδήλατα τα οποία μπορεί ο αναβάτης να πάει παντού κάνοντας πετάλι αλλά και να κατηφορίσει από οποιαδήποτε διαδρομή. Τα περισσότερα ποδήλατα με διαδρομές 140mm και πάνω έχουν πλέον αρκετό χώρο να φιλοξενήσουν κάποια ανάρτηση με εξωτερικό ρεζερβουάρ λαδιού (piggyback shock) αλλά το μεγάλο ερώτημα εδώ είναι κατά πόσο το χρειαζόμαστε ή όχι! Πέρα από την εμφάνιση γνωρίζετε τι άλλες διαφορές υπάρχουν;

piggyback shock

Πλεονεκτήματα που έχουν οι αναρτήσεις με piggyback.

Αυτό που θα πρέπει να καταλάβετε εξ’ αρχής είναι πως όταν μια ανάρτηση έχει piggyback δεν σημαίνει πως έχει περισσότερες ρυθμίσεις ή επιλογές από μια αντίστοιχη χωρίς piggyback. Μια «απλή» ανάρτηση μπορεί να έχει τις ίδιες το ίδιο εύρος ρύθμισης του compression και του rebound. Ο κύριος σχεδιασμός του piggyback στις αναρτήσεις είναι η αύξηση της απόδοσης. Οι κύριοι λόγοι είναι οι εξής:

  • Διατηρώντας το IFP valve και το damper μακριά από το κύριο σώμα του αμορτισέρ συνήθως μικραίνει η μεταφορά της θερμότητας προς αυτά και δεν υπάρχει πτώση της απόδοσης στις μεγαλύτερες και δυσκολότερες καταβάσεις. Η συσσώρευση της θερμότητας μπορεί να προκαλέσει αύξηση της πίεσης στον θάλαμο IFP αλλάζοντας δραματικά τα χαρακτηριστικά της απόσβεσης. Αυτή η αύξηση της πίεσης, θα αυξήσει τον ρυθμό επιστροφής του αποσβεστήρα μετά από κάποιο χτύπημα (γρηγορότερο rebound). Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που πολλές εταιρίες χρησιμοποιούν άζωτο στο IFP και όχι αέρα καθώς το άζωτο μεταβάλλεται λιγότερο με την αύξηση της θερμοκρασίας. Ταυτόχρονα με την αύξηση της θερμοκρασίας το λάδι που υπάρχει εσωτερικά της ανάρτησης «λεπταίνει» και δεν μπορεί να επιβραδύνει τις κινήσεις απόσβεσης. Αυτό μεταφράζεται ως πιο γρήγορο compression και rebound. Στα αμορτισέρ με εξωτερικό piggyback όλα αυτά εμφανίζονται σε μικρότερη κλίμακα καθώς το IFP βρίσκεται αρκετά μακριά από τον άξονα του αμορτισέρ. Επιπλέον η μεγαλύτερη ποσότητα λαδιού και η ειδική διαμόρφωση που υπάρχει στο piggyback απορροφούν λιγότερη θερμότητα και παραμένει σταθερό το ιξώδες του λαδιού για περισσότερο χρόνο -άρα και σταθερότερη απόδοση λειτουργίας.
  • Ο διαχωρισμός του φορτίου συμπίεσης σε δύο κυκλώματα κάνει τα αμορτισέρ περισσότερο ευαίσθητα -στα γρηγορότερα κυρίως χτυπήματα- και γενικά τα νιώθουμε ως αναβάτες πιο «ενεργά».
  • Τέλος, οι περισσότερες αναρτήσεις με piggyback έχουν μεγαλύτερο θάλαμο IFP το οποίο μεταφράζεται σε περισσότερο όγκο αέρα για την ίδια πίεση άρα και πιο γραμμική λειτουργία και λιγότερο προοδευτική λειτουργία. Χοντρικά θα λέγαμε πως κάνει την ίδια ακριβώς λειτουργία όπως και τα bottomless tokens στις εμπρόσθιες αναρτήσεις.

montube shock

Μειονεκτήματα που έχουν οι αναρτήσεις με piggyback.

Τα πλεονεκτήματα που υπάρχουν στις αναρτήσεις με piggyback ίσως δεν είναι εμφανή σε όλους. Αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες με τους σημαντικότερους να είναι ο σχεδιασμός του μοχλικού στο ποδήλατο σας, το σωματικό σας βάρος και ο τρόπος με τον οποίο ποδηλατείτε. Όπως όλα τα πράγματα έτσι και τα αμορτισέρ με piggyback έχουν και μειονεκτήματα.

  • Το πρώτο και σημαντικότερο μειονέκτημα είναι το αυξημένο κόστος και το μεγαλύτερο βάρος.
  • Έπειτα έρχεται το κόστος συντήρησης. Το σετ επισκευής είναι ακριβότερο -καθώς περιέχει περισσότερα εξαρτήματα- όπως επίσης και τα εργατικά είναι περισσότερα καθώς είναι αρκετά πιο πολύπλοκο ως σύστημα.
  • Σε πολλούς δεν αρέσει η λειτουργία της πίσω ανάρτησης. Πολλοί από εμάς έχουμε ένα ποδήλατο με το οποίο κάνουμε τα πάντα, από cross-country και μετακινήσεις σε άσφαλτο μέχρι και ήπιες downhill διαδρομές. Η «ζωντάνια» και η πιο γραμμική λειτουργία των αναρτήσεων με piggyback μπορεί να έχουν μια πιο «σπογγώδη» αίσθηση όταν σηκωνόμαστε για ορθοπέταλο.

piggyback vs non piggyback shock

Που καταλήγουμε;

Αν ποδηλατείτε με σχετικά ήπιους ρυθμούς και δεν έχετε αντιμετωπίσει μέχρι στιγμής «shock fade» (όπου από την αύξηση της θερμοκρασίας το αμορτισέρ «χάνει» τις λειτουργίες του), επισκέπτεστε σπάνια κάποιο bike park ή μεγάλες enduro διαδρομές, το σωματικό σας βάρος είναι στον μέσο όρο τότε ίσως δεν σας χρειάζεται αμορτισέρ με piggyback. Αν από την άλλη έχετε νιώσει έστω και μια φορά το «shock fade», έχετε μερικά κιλά παραπάνω και θέλετε να νιώθετε πως πατάτε σε «μαγικό χαλί» τότε ένα αμορτισέρ με piggyback είναι αυτό που χρειάζεστε!

Τι τύπου αμορτισέρ έχετε στο ποδήλατο σας και γιατί;

Previous Article

Vancouver Island με τον Jeff Kendall-Weed. Ένας πλήρης ταξιδιωτικός οδηγός! (video)

Next Article

Οι καλύτερες στιγμές του Tour de France 2017! (video)

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια