Πως θα σας φαινόταν εάν η μπαταρία στο ηλεκτρικό σας ποδήλατο είχε διάρκεια ζωής περίπου στα 10 χρόνια; Η νέα τεχνολογία κυψελών δίνει την δυνατότητα για τόσο ικανές μπαταρίες. Δεκαπλασιασμός -και λίγα λέμε- των χιλιομέτρων αυτονομίας στα ηλεκτρικά ποδήλατα από το 2018 και μετά, και όλα αυτά χάρη στην Tesla.
Το ότι η Tesla βρίσκεται πίσω από τις καινούριες επαναστατικές μπαταρίες για ηλεκτρικά ποδήλατα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πρόσφατες αλλαγές που έκαναν οι κορυφαίοι κατασκευαστές μπαταριών Panasonic, Sony, Samsung και LG. Οι τέσσερις αυτές εταιρίες κατασκευάζουν περίπου το 80% των κυψελών των μπαταριών παγκοσμίως.
Μπαταρίες τύπου ΑΑ (penlight batteries).
Ο νέος αυτός τύπος κυψελοειδών μπαταριών είναι όπως οι μπαταρίες τύπου ΑΑ τις οποίες απλά χρησιμοποιούμε παντού. όταν συνδεθούν πολλές τέτοιες κυψέλες κυλινδρικού σχήματος, “φτιάχνουν” μια μπαταρία για ηλεκτρικά ποδήλατα -μαζί με την προσθήκη φυσικά ενός Συστήματος Διαχείρησης Μπαταρίας (Battery Management System).
Αλλαγές στην βιομηχανία.
Οι προαναφερόμενοι τέσσερις κατασκευαστές κυψελών προμήθευαν τεράστια νούμερα κυλινδρικών μπαταριών στον χώρο της πληροφορικής βιομηχανίας. Ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει η χρήση των μπαταριών και έχουν υιοθετηθεί οι πλακέ μπαταρίες (κουμπιά-flat shaped batteries). Ένα μέρος της “χαμένης” αυτής αγοράς έχει ανακάμψει χάρη στα ηλεκτρικά ποδήλατα και στα ηλεκτροκίνητα σκούτερ. Αυτό όμως δεν ήταν αρκετό ώστε οι εταιρίες κολοσσοί να επενδύσουν στην έρευνα και την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών που θα προορίζεται αποκλειστικά σε αυτή την χρήση.
Όλα αυτά βέβαια ίσχυαν μέχρι που η Tesla άρχισε να παραγγέλνει τεράστιες ποσότητες μπαταριών κυλινδρικού τύπου. Το νέο όχημα της εταιρίας, το Model 3 e-car έδωσε ώθηση στους κατασκευαστές κυψελών να θέσουν νέα στάνταρτ. Το αρκετά προσιτό ηλεκτρικό όχημα της Tesla (περίπου 35,000USD στην Αμερική) χρειαζόταν πολύ μεγαλύτερο εύρος αυτονομίας σε μικρότερες διαστάσεις και φυσικά με μικρότερο βάρος. Αυτό ήταν αρκετό ώστε να χρειαστεί κάποια καινούρια, πρότυπη τεχνολογία. Αρχικά κατάφεραν οι κατασκευαστές να αυξήσουν την χωρητικότητα των 18650 μπαταριών από τα 2,2Ah στα 3,5Ah μέσα σε δύο χρόνια. Η μεγαλύτερη όμως χωρητικότητα, απαιτούσε και νέα κυψέλη.
21700 είναι η ονομασία των νέων κυψελών.
Στην Eurobike παρουσιάστηκαν οι νέες κυψέλοειδής μπαταρίες 21700. Μπορεί να μην έκρουαν κώδωνες, μπορεί να πέρασαν λίγο απαρατήρητες καθώς δεν υπήρχε κάποια έκθεση ή παρουσίαση τους. Αναφέρθηκαν μόνο από την BMZ -την μεγαλύτερη Ευρωπαϊκή κατασκευάστρια μπαταριών- και αναλύθηκε η επανάσταση που αναμένεται να φέρουν στον χώρο των ηλεκτρικών ποδηλάτων οι νέες αυτές μπαταρίες. Δεν θα έχουν μόνο μεγαλύτερη αυτονομία, αλλά και πολύ μεγαλύτερη χωρητικότητα, γεγονός που αναμένεται να αυξήσει την δύναμη υποβοήθησης αλλά και την αυτονομία των ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Νέα στάνταρτ στις μπαταρίες των ηλεκτρικών ποδηλάτων.
Η BMΖ δεν είναι η μόνη κατασκευάστρια εταιρία μπαταριών η οποία έχει πεισθεί για την αποτελεσματικότητα της νέας τεχνολογίας των μπαταριών τύπου 21700. Η HiTech που εδρεύει στην Ταϊβάν τονίζει πως αυτό θα είναι το καινούριο πρότυπο μπαταριών για τα ηλεκτρικά ποδήλατα μόλις το 2018.
Κυψελοειδής μπαταρίες τύπου 21700. Τι είναι.
Πρόεκειται για μια καινούρια μορφή κυψελοειδών μπαταριών η οποία αντί για 18mm διάμετρο και 65mm ύψος (18650) έχει 21mm διάμετρο και 70mm ύψος. Το μεγαλύτερο μέγεθος σημαίνει περισσότερη ισχύ, η οποία φτάνει τα 4,8Ah. Με αυτή την χωρητικότητα, η διάρκεια ζωής -κύκλων φόρτισης- της μπαταρίας αυξάνεται από τους περίπου 500 στους 1500-2000 κύκλους.
Λιγότερες φορτίσεις, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Οι υποσχόμενοι μέχρι 2000 κύκλοι φόρτισης είναι 4 φορές μεγαλύτερη διάρκεια ζωής σε σύγκριση με τις μπαταρίες που υπάρχουν τώρα. Η επαναφόρτιση των μπαταριών είναι η διαδικασία που τις “ξελιγώνει” οπότε όσο μειώνεται η ανάγκη για συνεχόμενη φόρτιση, τόσο αυξάνεται και η διάρκεια ζωής τους. Πέρα από την μεγαλύτερη ισχύ και την αυξημένη διάρκεια ζωής, οι καινούριες αυτές μπαταρίες αναμένεται να αυξήσουν και την συνολική χωρητικότητα των μπαταριών στα ηλεκτρικά ποδήλατα στα 700Wh αλλά και παράλληλα να μειώσουν το βάρος από τις μπαταρίες.