Ηλεκτρικά πατίνια! Θετική ή αρνητική εξέλιξη για τους αστικούς ποδηλάτες;

Author: Χωρίς σχόλια Share:
lime in Thessaloniki

Όλοι όσοι διαβάζετε αυτό το website τα τελευταία 4 πια χρόνια (πώς περνάει ο καιρός!), ξέρετε καλά όπως κι εμείς ότι η αστική μετακίνηση με ποδήλατο είναι από τα πιο επικίνδυνα και extreme sports που μπορεί κανείς να αποτολμήσει! Αν κάποιος πιστεύει πως είμαστε υπερβολικοί, δεν έχει παρά να γκουγκλάρει ώστε να μάθει για όλα εκείνα τα ατυχήματα με θύματα ποδηλάτες που έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια!

Από την άλλη έχει γίνει πια απολύτως ξεκάθαρο πως το ΙΧ δεν είναι η λύση, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με μετακινήσεις στο κέντρο των πόλεων…Λύση στο πρόβλημα δεν έδωσαν οι ποδηλατόδρομοι, αφού ούτε οι ποδηλάτες ήταν αρκετοί για να τους στηρίξουν ούτε το ελλιπές δίκτυο τους και η ανύπαρκτη αστυνόμευσή σε αυτούς βοήθησαν ώστε το ‘σπορ’ να γίνει δημοφιλές! Οι περιστασιακοί, δε ποδηλάτες που υποτίθεται πως θα έφερναν τα bike sharing συστήματα που αναπτύσσοντα σε διάφορα αστικά κέντρα ακόμα δεν έχουν κάνει μια critical mass εμφάνιση κάπου ώστε να μας γεμίσουν με αισιοδοξία.

Κάπου εδώ, έρχεται μια νέα μόδα. Τα ηλεκτρικά πατίνια! Η Θεσσαλονίκη μόλις πριν λίγες ημέρες έγινε η πρώτη Μεσογειακή πόλη όπου η εταιρία Lime προσφέρει «έξυπνες» υπηρεσίες μετακινήσεων μέσω ηλεκτροκίνητων πατινιών!

Τα Lime κινούνται με μέγιστη ταχύτητα 25χλμ/ώρα, λειτουργούν με ηλεκτρική επαναφορτιζόμενη μπαταρία και είναι κατάλληλα για όλες τις ηλικίες. Το βράδυ συλλέγονται και επαναφορτίζονται. Στην Θεσσαλονίκη θα είναι διαθέσιμα για όλους τους πολίτες από τις 8 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ.
Η τοπική ομάδα της Lime έχει αναλάβει τη συντήρηση και επαναφόρτιση των ηλεκτρικών πατινιών, ενώ η εταιρεία θα συνεργάζεται με τον Δήμο για να να εξασφαλιστεί η κατάλληλη διανομή των πατινιών σε όλο το κέντρο.

Το μοντέλο της εταιρίας στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού όπου ξεκίνησε η μόδα λειτουργεί αποκεντρωμένα με τους Lime Juicers, ιδιώτες – συνεργάτες, να περισυλλέγουν τα πατίνια με δικά τους μέσα και να τα φορτίζουν το βράδυ σπίτι τους και να πληρώνονται για αυτό από την εταιρεία. Ακολούθως, το πρωί τα αφήνουν πάλι στην πόλη μια και το σύστημα της Lime δεν έχει κεντρικά σημεία παραλαβής. Τα πατίνια βρίσκονται διασκορπισμένα στην πόλη με τον χρήστη να τα ξεκλειδώνει μέσω εφαρμογής (διαθέσιμη ήδη και στην Ελλάδα φυσικά).

Μια και τα πατίνια έχουν GPS και ειδική εφαρμογή, αυτά ξεκλειδώνουν μέσω του σχετικού app και το κόστος είναι 1 ευρώ για το ξεκλείδωμα συν 0,15 λεπτά για κάθε λεπτό διαδρομής με την πληρωμή να γίνεται μέσω κάρτας.

Ποδήλατο και Lime

Θα αναρωτηθεί κανείς τι σχέση έχουν τα δύο; Εκ πρώτης όψεως έχουν μικρή σχέση. Όμως, αν δούμε τη μεγάλη εικόνα, τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι. Αν ανοίξει ο δρόμος για την ευρύτερη χρήση των ποδηλατοδρόμων έστω και λόγω Lime, η ωφέλεια είναι και δική μας (των ποδηλατιστών). Η συντήρηση και η διεύρυνσή τους ίσως να γίνει προτεραιότητα αν αυτό το μοντέλο αποδειχθεί επιτυχημένο.

thessalonikilimeΕπίσης, αν ένα σημαντικό κομμάτι των millennials στους οποίους θεωρητικά απευθύνεται το ηλεκτρικό πατίνι το αποδεχθεί, τότε έχει γίνει το πρώτο βήμα α) για την υιοθέτηση εναλλακτικου μεταφορικού μέσου σε σχέση με τα αυτοκίνητα και β) γιατί όχι- την μεταπήδηση σε αντίστοιχο ηλεκτρικό ποδήλατο που κακά τα ψέμματα είναι πιο ασφαλές και πιο γρήγορο για τη μετακίνηση. Φυσικά, τη λύση για την αποθήκευση στο κέντρο σε μαγαζιά και γραφειακούς χώρους ακόμα δεν μπορούμε να την θεωρούμε δεδομένη, όμως είτε με το μοντέλο του renting (ή bike sharing) είτε με την αύξηση προσωρινών σημείων στάθμευσης για ποδήλατα μέσα στην πόλη (ναι, υπάρχουν ήδη) μπορεί να γίνει μια καλή αρχή.

Μπορεί να πάει καλά το Lime;

H Θεσσαλονίκη δεν έχει μετρό και δεν πρόκειται να έχει για τα επόμενα 2-3 χρόνια. Ακόμα όμως κι αν αποκτήσει το πρώτο διάστημα που οι γραμμές του θα είναι περιορισμένες το Lime μπορεί να δουλέψει! Γι’ αυτό άλλωστε ήρθε και εδώ στη  Θεσσαλονίκη η εταιρία. Μπορεί να ιδρύθηκε στις Η.Π.Α. μόλις το 2017 αλλά ήδη έχει σηκώσει 455 εκατ. δολάρια από μεγάλα ονόματα όπως η Goole και η Andreessen Horowitz ενώ υπάρχει και συνεργασία με την Uber για παροχή ανάλογων υπηρεσιών με το σήμα της Uber. Εκτός από πατίνια προσφέρει και ποδήλατα σε επιλεγμένες πόλεις.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως πως οι χρήστες σε κάποιες περιπτώσεις έχουν δημιουργήσει προβλήματα που έχουν επιφέρει απαγορεύσεις στην Ευρώπη (πχ στο Παρίσι για παράδειγμα, όπου απαγορεύεται η κυκλοφορία στα πεζοδρόμια) και διαμαρτυρίες (Καλιφόρνια).

Τα πατίνια είναι «Powered by Segway» και αυτό τα κάνει εξαιρετικά εύκολα στην οδήγησή τους και πολύ ευέλικτα, αν και μέχρι να τα δοκιμάσουμε ερωτηματικό παραμένει η ασφάλειά τους δεδομένης της εξαιρετικά μικρής ρόδας τους.

Θα παρακολουθούμε το θέμα σε κάθε περίπτωση και θα σας ενημερώνουμε. Εσείς πως νιώθετε ωστόσο για αυτή την εξέλιξη; Θα βοηθήσει μακροπρόθεσμα την αστική ποδηλασία; Θέλουμε τη γνώμη σας!

 

Previous Article

5 λόγοι για να ανέβεις ξανά στο ποδήλατο! Μην πτοείσαι από το κρύο…

Next Article

Η Λέσβος στο Παγκόσμιο Καλεντάρι της ορεινής ποδηλασίας!

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια