Λιπαντικά αλυσίδας. Ό,τι χρειάζεται να γνωρίζετε!

Author: Χωρίς σχόλια Share:

Εσείς τι λιπαντικό χρησιμοποιείτε στην αλυσίδα σας; Wet ή dry λιπαντικό;

chain-lubes

Όλοι γνωρίζετε ότι κάθε τριβή ή αντίσταση στο εσωτερικό της αλυσίδας μπορεί να έχει αντίκτυπο στο πόσο αποτελεσματικά μεταδίδεται η δύναμή σας. Για να περιοριστεί η τριβή μεταξύ της αλυσίδας και του υπόλοιπου συστήματος μετάδοσης, το σωστό λιπαντικό είναι μονόδρομος.

Μελέτες δείχνουν ότι ο τύπος του λιπαντικού δεν έχει μεγάλη διαφορά στην αποτελεσματικότητα της καθαρής αλυσίδας.

Η πραγματική σημασία της λίπανσης είναι να καλυφθούν τα κενά που θα μπορούσαν να καλυφθούν με βρωμιά και σκόνες – πράγματα που θα αυξήσουν την τριβή και θα μειώσουν την αποτελεσματικότητα.

Γιατί όμως αφού ο τύπος του λιπαντικού δεν παίζει ρόλο στην αποτελεσματικότητα της λίπανσης, υπάρχουν τόσες επιλογές;

Ο Alex Trimnell, Διευθύνων Σύμβουλος της MUC-Off, συμβουλεύει: «Κρατώντας το σύστημα μετάδοσης σας καθαρό και με καλή λίπανση είναι σημαντικό για την ομαλή εμπειρία οδήγησης, όμως θα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε και το σωστό λιπαντικό για τις ανάλογες συνθήκες».

Ρίχνοντας μια γρήγορη ματιά στα ποδηλατικά μαγαζιά της περιοχής σας θα παρατηρήσετε μια τεράστια γκάμα από λιπαντικά για να επιλέξετε. Υγρά, ξηρά, κεριού, είναι μερικά μόνο από τα είδη που θα δείτε.

Ποιο από αυτά θα πρέπει να επιλέξετε;

Παρά τις φαινομενικά τεράστιες διαφορές, τα λιπαντικά της αλυσίδας μπορούν να αναλυθούν σε δύο απλές κατηγορίες – «υγρά» και «ξηρά» ή «wet» και «dry».

Για την ιστορία

chain-lube-solvent

O Simon Nash της Green Oil, κατασκευάστριας εταιρία των φιλικών προς το περιβάλλον λιπαντικών, εξηγεί: «το Wet λιπαντικό ήταν το πρώτο λιπαντικό. Οι πρώτες εταιρίες χρησιμοποιούσαν κάτι σαν λάδι κινητήρα αυτοκινήτου. Λιπαντικά σπρέι με βάση χαλκού που είχαν σχεδιαστεί κυρίως για να απομακρύνουν το νερό».

«Λειτουργούσε και ήταν ανθεκτικό. Πολλοί ποδηλάτες όμως, από την αγωνιστική ποδηλασία δρόμου, μετέφεραν τη κέρινη λίπανση της αλυσίδας στο τηγάνι για να λιώσει και να είναι αποτελεσματική. Μυστικές φόρμουλες αναμειγνύονταν στη κουζίνα ώστε το βράδυ οι αλυσίδες να βρίσκονται βουτηγμένες σε κέρινα λιπαντικά.

«Οι εταιρείες σύντομα συνειδητοποίησαν ότι αντί να ζεσταίνουν το κέρινο λιπαντικό για να λιώσει πάνω στην αλυσίδα, το κερί θα μπορούσε να λιώσει (ή μάλλον να διαλυθεί) με τη βοήθεια ενός διαλύτη. Και όταν εφαρμόζεται το λιπαντικό ο διαλύτης να εξατμίζεται, αφήνοντας μόνο το κερί, ή το «ξηρό» λιπαντικό. »

Η σωστή επιλογή του λιπαντικού εξαρτάται από τις συνθήκες που καβαλάς!

eikona-1

«Υγρά» ή «Wet» λιπαντικά.

Τα ‘’υγρά’’ ή ‘’wet’’ λιπαντικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για όλες τις καιρικές συνθήκες, αλλά πραγματικά έρχονται στο προσκήνιο το φθινόπωρο και το χειμώνα, καθώς είναι ανθεκτικά στο νερό, έτσι δεν θα φύγουν σε λάσπες και σε λακκούβες με νερό.

Τα περισσότερα «υγρά» λιπαντικά παρέχουν αποτελεσματική λίπανση για πάνω από 150 χιλιόμετρα ποδηλασίας με μία εφαρμογή. Στην βόλτα σας κατά τους χειμερινούς μήνες, ένα υγρό λιπαντικό θα προστατέψει και από τη διάβρωση από το αλάτι. Τα ‘’Wet’’ λιπαντικά είναι επίσης πολύ καλά για τη μείωση του θορύβου της μετάδοσης.

Το μειονέκτημα του είναι ότι η κολλώδης φύση του ‘’υγρού’’ λιπαντικού μπορεί να προσελκύσει βρωμιά, η οποία αν αφεθεί μπορεί να λειτουργήσει ως ένα μείγμα ικανό να φθείρει γρήγορα το σύστημα μετάδοσης. Επίσης οξειδώνει τα μέταλλα και αν αφεθεί δημιουργεί μια παχιά μαύρη βρωμιά. Η χρήση του «υγρού» λιπαντικού απαιτεί τακτική και σωστή απολίπανση και καθαρισμό του συστήματος μετάδοσης σας.

‘’Ξηρά’’ ή ‘’Dry’’ λιπαντικά

Στις ξηρές, ανοιξιάτικες και καλοκαιρινές περιόδους πρέπει να χρησιμοποιήσετε έναν πιο λεπτόρευστο λιπαντικό, συνήθως  «ξηρά» ή «dry» με βάση το κερί. Τα «ξηρά» λιπαντικά διατηρούν πιο καθαρή την μετάδοση και κατά τη διάρκεια της χρήσης τους ‘’μαζεύουν’’ λιγότερη βρωμιά και σκόνη ακόμη και σε επανειλημμένη εφαρμογή. Αυτό τα καθιστά πολύ καλύτερα σε ξηρές ή σκονισμένες συνθήκες, ειδικά εκτός δρόμου ή σε κομμάτια με χαλίκι.

Ωστόσο, ακόμη και μια ψιλή βροχή μπορεί να ξεπλύνει εύκολα το «ξηρό» λιπαντικό από την αλυσίδα. Επίσης είναι λιγότερο ανθεκτικό, καθώς σε μια βόλτα 120 χιλιόμετρων, σε ξηρές συνθήκες, θα παρατηρήσετε τη λίπανση να μειώνεται δραστικά.

Ο Nash επισημαίνει επίσης: «Η αξία είναι ένα θέμα – σε ένα μπουκάλι «υγρό» λιπαντικό, το 100 τοις εκατό θα λιπαίνει. Στο «ξηρό» λιπαντικό, ένα μέρος του είναι διαλύτης, ο οποίος υπάρχει μόνο για να βοηθήσει την εφαρμογή

how-to-put-lube-on-chain

Όποιο λιπαντικό και να χρησιμοποιήσετε, για μέγιστα αποτελέσματα, λέει ο Trimnell, λιπάνετε την αλυσίδα από το βράδυ ώστε να απορροφηθεί καλύτερα.

Αν είστε τύπος που καθαρίζετε το ποδήλατο σας τακτικά ή μετά από κάθε βόλτα και καβαλάτε σε όλες τις συνθήκες το «υγρό» ή «wet» λιπαντικό είναι η επιλογή για εσάς. Αν από την άλλη βαριέστε το καθάρισμα και δεν βγαίνετε και πολύ σε υγρές καιρικές συνθήκες, σίγουρα θα προτιμήσετε το ‘’ξηρό’’ ή ‘’dry’’λιπαντικό.

Είτε έτσι είτε αλλιώς, φροντίστε να χρησιμοποιήσετε ένα λιπαντικό για την αλυσίδα σας! Το ποδήλατο σας θα σας ευχαριστεί για αυτό!

Previous Article

Πόνος στα πέλματα. Φταίνε τα πετάλια ή κάτι άλλο;

Next Article

Διατατικές ασκήσεις και ποδηλασία. Ναι ή όχι;

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Σχόλια