Για πολλούς από εμάς που δεν έχουμε την ευκολία που προσφέρει κάποιο αγροτικό αυτοκίνητο με την καρότσα, έχουμε βρει την “υγειά” μας με τις σχάρες οροφής. Υπάρχουν πολλά σχέδια και τύποι, άλλοι που χρειάζεται να βγει η μπροστά ρόδα, άλλοι που μπαίνει το ποδήλατο όπως είναι. Αυτό όμως που πολλοί θα έχετε σίγουρα παρατηρήσει, είτε έχετε το ποδήλατο στην σχάρα οροφής, είτε όχι, είναι η αυξημένη φασαρία και η υψηλή κατανάλωση καυσίμου.
Για παράδειγμα το Honda Accord 2013 (οικογενειακό 4θυρο αυτοκίνητο) έχει κατανάλωση 5,6 λίτρα/100 χιλιόμετρα χωρίς την σχάρα οροφής. Με άδεια σχάρα -χωρίς ποδήλατο- η κατανάλωση αυξάνεται στα 6,3 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Όταν μπουν δύο ποδήλατα στην οροφή, τότε η κατανάλωση φτάνει τα 8,7 λίτρα/100 χιλιόμετρα.
Πόσο διαφορά κάνει στο πορτοφόλι σας; Στον αυτοκινητόδρομο η κατανάλωση αυξάνεται κατά σχεδόν 1 λίτρο/100 χλμ (0,7) ενώ αν μπει και ένα ποδήλατο επάνω η κατανάλωση φτάνει μέχρι και +35%!
Σύμφωνα λοιπόν με μια έρευνα από τους Yuche Chen και Alan Meier που δημοσιεύτηκε στο τελευταίο τεύχος του Energy Policy “οι σχάρες οροφής είναι υπεύθυνες για το 0,8% της συνολικής κατανάλωσης καυσίμου των μικρομεσαίων οχημάτων για το 2015. Το ποσοστό αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 378.500.000 εκατομμύρια λίτρα καυσίμου ετησίως”!
Οι αριθμοί αυτοί υπολογίστηκαν από συλλογή δεδομένων από τον πραγματικό κόσμο, παρακολουθώντας βίντεο από τις εθνικές οδούς για να υπολογίσουν ποσοστιαία την χρήση σχαρών οροφής και με εκτίμηση των συνολικών χιλιόμετρων που διανύθηκαν.
Το συμπέρασμά τους είναι πως οι Αμερικάνοι θα μπορούσαν να εξοικονομούν χιλιάδες δολάρια αν έβγαζαν τις σχάρες οροφής όταν δεν τις χρειάζονταν. Επίσης πρότειναν πως η περαιτέρω έρευνα και ανάπτυξη πιο αεροδυναμικών σχαρών οροφής θα βοηθούσε σημαντικά στην κατανάλωση καυσίμου.
Τι εναλλακτικές έχετε; Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μια σχάρα που προσαρμόζεται στην κοτσαδούρα -η οποία δεν αυξάνει την κατανάλωση τόσο πολύ- αλλά έχει πολύ υψηλό κόστος αγοράς. Εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις σχάρες που πιάνουν στην πίσω πόρτα -πορτ μπαγκάζ- του αυτοκινήτου.
Η πλήρης μελέτη από τον Chen χρειάζεται κάποιο χρηματικό ποσό για να μπορέσετε να την δείτε online -αν και όσοι έχουν πρόσβαση από πανεπιστημιακούς υπολογιστές πιθανότατα μπορείτε να την δείτε- αλλά για μια πιο πλήρη εικόνα μπορείτε να επισκεφτείτε το Scientific American.
Έχετε παρατηρήσει αύξηση της κατανάλωσης όταν χρησιμοποιείτε την σχάρα οροφής;