Πατέντες και πατέντες έχουνε δει τα μάτια μας και έχουν ακούσει τα αυτιά μας όσον αφορά την συντήρηση του ποδηλάτου. Όχι ελαιόλαδο στην αλυσίδα, όχι να γυρνάνε τα γρανάζια ανάποδα για να βγάλουν λίγα χιλιόμετρα ακόμη, όχι τα λάστιχα με αντίθετη φορά, μπορούμε να πούμε πως έχουμε δει τα πάντα. Οι λάθος χειρισμοί που γίνονται στην συντήρηση του ποδηλάτου από κάποιον που δεν γνωρίζει είναι αρκετοί και δεν είναι πάντα χωρίς αντίκτυπο. Γι’ αυτόν τον λόγο μαζέψαμε τα σημαντικότερα λάθη που μπορεί να κάνετε και σας σας τα παρουσιάζουμε.
Αλλάζετε τα σχαράκια στα παπούτσια “δεξιά-αριστερά” επειδή έχουν φαγωθεί και ξεκλειδώνουν εύκολα. Ακόμη ένας λανθασμένος χειρισμός που συναντάται αρκετά συχνά. Το να βάλει το δεξί σχαράκι στο αριστερό παπούτσι δεν σημαίνει πως δεν έχει φάγωμα από την αντίθετη μεριά από ότι ξεκλειδώνει. Όταν κλειδώνει ένα σχαράκι στο παπούτσι δεν γίνεται μονομερώς. Κλειδώνει και από τις δύο πλευρές και κατά συνέπεια όταν “ξεκλειδώνετε” πάλι η φθορά δεν είναι μόνο από την μια πλευρά. Μπορεί η αλλαγή μεταξύ τους στα σχαράκια να δώσει μια μικρή ώθηση στην ζωή τους, αλλά μην περιμένετε θαύματα. Είναι φτηνά και θα πρέπει να τα αλλάξετε όταν νιώθετε ότι δεν σας καλύπτουν πλέον. Σημειώστε με έναν μαρκαδόρο την θέση από τα παλιά σχαράκια στα παπούτσια, αφαιρέστε τα και τοποθετείστε τα καινούρια στα σημάδια. Θα είστε έτοιμοι σε λιγότερο από 10 λεπτά!
Τοποθέτηση carbon παλουκόσελου σε carbon πλαίσιο με γράσο. Μπορεί να σας φαίνεται σωστό αλλά δεν είναι. Όσον αφορά τα ανθρακονήματα δεν ισχύουν οι ίδιοι κανόνες
όπως με το αλουμίνιο και το τιτάνιο. Αν τοποθετήσετε ένα παλουκόσελο από carbon σε έναν carbon σκελετό με γράσο τότε αυτό όχι μόνο δεν θα σταθεροποιηθεί αλλά συνεχώς θα γλιστράει. Μην αναφέρουμε πως μετά από λίγο καιρό τα δύο μέρη θα αρχίσουν να “δένουν” μαζί. Θα πρέπει να χρησιμοποιείτε μόνο ειδικές πάστες για συναρμογές μεταξύ ανθρακονημάτων οι οποίες είναι πιο “τραχιές” από το γράσο και δεν επιτρέπουν τα συνεργαζόμενα μέρη να ολισθαίνουν. Επίσης δημιουργούν ένα “φιλμ” προστασίας μεταξύ των δύο μερών ώστε να μην γίνουν ένα.
Λίπανση αλυσίδας με ελαιόλαδο/καλαμποκέλαιο/ηλιέλαιο. Αν και στην αρχή η λίπανση είναι καλή και δουλεύει -λάδι είναι στο κάτω κάτω- έχει το μεγάλο αρνητικό ότι μαζεύει πολύ βρωμιά στην μετάδοση, πολύ περισσότερη από ότι ένα ειδικό λιπαντικό αλυσίδας το οποίο είναι σχεδιασμένο για να χρησιμοποιείται σε εξωτερικές συνθήκες με αποτέλεσμα να υπάρχει γρηγορότερη φθορά της αλυσίδας και των γραναζιών. Επειδή πολλοί δεν μπορούν να καταλάβουν το μέγεθος του “προβλήματος” θα σας πούμε ότι σε ένα φτηνό ποδήλατο η αλλαγή αυτών των εξαρτημάτων κοστίζει περίπου στα 40€. Αγοράστε ένα ειδικό λάδι αλυσίδας για το ποδήλατο σας για να έχετε και αθόρυβη αλυσίδα αλλά και καθαρή.
Αλλαγή της φοράς της αλυσίδας για να βγάλει λίγα χιλιόμετρα ακόμη εφόσον έχει φαγωθεί. Αυτό κυρίως έχει να κάνει με την κακή πληροφόρηση όσον αφορά την φθορά της αλυσίδας. Η αλυσίδα δεν φθείρεται μόνο στην μεριά που έρχεται σε επαφή με τα γρανάζια. Η φθορά της είναι εσωτερικά στους πείρους της στους συνδέσμους και από εκεί αλλάζει το μήκος της. Το να αλλάξετε την φορά της αλυσίδας δεν θα κερδίσετε τίποτα απολύτως, αντιθέτως θα χαλάσετε και τα γρανάζια σας, ενώ οι αλλαγές των ταχυτήτων θα είναι χειρότερες -εφόσον κρατήσετε την παλιά αλυσίδα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αγοράστε ένα εργαλείο που μετράει την φθορά της αλυσίδας και μάθετε να το χρησιμοποιείτε. Να αντικαθιστάτε την αλυσίδα όταν έχει φθορά 75%.
Ομοιόμορφο σφίξιμο των ακτινών για έναν ίσιο τροχό. Από το να ανεβαίνετε συνέχεια πεζοδρόμια, είδατε πως οι τροχοί σας σταμάτησαν να είναι ίσιοι πλεόν. Τσεκάρατε και τις ακτίνες και είδατε πως από την αριστερή μεριά πίσω ήταν πιο χαλαρές. Πήρατε τον ακτινολόγο και αρχίσατε να σφίγγετε όποια χαλαρή ακτίνα βρήκατε στον τροχό, έχοντας την εντύπωση πως θα καταφέρνατε να τον κάνετε ίσιο! Μέγιστο λάθος καθώς κάθε μεριά του τροχού έχει διαφορετική τάση στις ακτίνες και δεν απαιτείτε όμοιο σφίξιμο. Για να κάνετε ακτινολόγηση έναν τροχό, θα πρέπει να γυρνάτε δεξιόστροφα τα καψούλια από τις ακτίνες από την μεριά που είναι “φευγάτος” και αριστερόστροφα από την απέναντι μεριά ώστε να έρθει να ισιώσει. Καθώς πρόκειται για την πιο τεχνική δουλειά πάνω στο ποδήλατο θα σας προτείναμε να πάτε τον τροχό σε έναν ειδικό καθώς μπορεί να μην καταφέρετε να τον ισιώσετε ή να προκαλέσετε ζημιά. Όπως και να έχει όμως, θα επανέλθουμε στο μέλλον με περισσότερες λεπτομέρειες όσον αφορά την ακτινολόγηση.
Χρήση λαδιού αντί για γράσο και το αντίθετο. Πολλές φορές θα χρειαστεί να βάλουμε γράσο στην αλυσίδα γιατί είτε δεν έχουμε το κατάλληλο λάδι για τις συνθήκες ή γιατί απλά δεν έχουμε καθόλου λάδι. Άλλες φορές πάλι, την νύχτα πριν από έναν αγώνα, ξεκινάμε να τοποθετήσουμε καινούρια σχαράκια στα παπούτσια και το μόνο που έχουμε για να βάλουμε στις βίδες είναι λάδι. Όπως και να έχει και οι δύο μέθοδοι θα δουλέψουν αλλά για πολύ λίγο. Το γράσο στην αλυσίδα δεν θα διεισδύσει ανάμεσα στους συνδέσμους και το λάδι στις βίδες από τα σχαράκια θα φύγει και θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τρυπάνι για να τις βγάλουμε. Κάθε φορά λοιπόν θα πρέπει να χρησιμοποιείτε το κατάλληλο λιπαντικό για την εργασία που κάνετε. Λάδι για την αλυσίδα, γράσο για τις βίδες και τα ρουλεμάν.