Ο κλάδος του ποδηλάτου στην Ευρώπη απασχολεί αυτή την στιγμή περισσότερους ανθρώπους απ’ ότι τα μεταλλεία και τα λατομεία και σχεδόν διπλάσιους σε σχέση με την βιομηχανία σιδήρου, σύμφωνα με την πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη των θέσεων εργασίας που δημιουργούνται στον ποδηλατικό τομέα.
Περίπου 655.000 που εργάζονται στον «ποδηλατικό τομέα» – ο οποίος περιλαμβάνει την παραγωγή, τον τουρισμό, τις πωλήσεις λιανικής και τις υπηρεσίες- σε σύγκριση με τους 615.000 που εργάζονται στα λατομεία και τα ορυχεία. Μόλις 350.000 εργάζονται στην βιομηχανία σιδήρου.
Αν τα ποδηλατικά ταξίδια- που αυτή την στιγμή είναι στο 3%- διπλασιαστούν σε όλη την Ευρώπη, τότε ο αριθμός των εργαζομένων θα είναι πάνω από 1.000.000 μέχρι το 2020, όπως αναφέρει η μελέτη «Εργασία και δημιουργία εργασίας στον Ευρωπαϊκό ποδηλατικό τομέα».
Ο Kevin Mayne (διευθυντής ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ποδηλατικής Ομοσπονδίας), έχει ένα πολύ απλό μήνυμα προς τις κυβερνήσεις των Ευρωπαϊκών χωρών. «Πρέπει να ξέρετε ότι η επένδυση στην μεταφορά με ποδήλατο, δικαιολογείται από την αλλαγή του κλίματος και τους προϋπολογισμούς για την υγεία. Μπορώ τώρα να σας δείξω ότι για κάθε ποδηλατόδρομο που θα φτιάχνεται και για κάθε άνθρωπο που θα μετακινείται με το ποδήλατο, συμβάλλετε στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Η επένδυση στην ποδηλασία ως μέσο μετακίνησης, παρέχει καλύτερη οικονομική απόδοση από οποιαδήποτε άλλη επιλογή αστικής μετακίνησης. Αυτή θα πρέπει να είναι η πρώτη σας επιλογή κάθε φορά».
Η ίδια μελέτη, αποτελεί ακόμη ένα παράδειγμα πως η «πράσινη μετακίνηση», χωρίς ρύπους μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας με τις κατάλληλες επενδύσεις. Ο Julian Scola (εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Συνδικάτου Εμπορίου) αναφέρει «Πρέπει να γίνουν επενδύσεις σε διάφορα είδη υποδομών μετακίνησης, συμπεριλαμβανομένης της ποδηλασίας».
Η ίδια μελέτη μας λέει ότι ο ποδηλατικός κλάδος έχει τον μεγαλύτερο ρυθμό δημιουργίας θέσεων εργασίας, από οποιονδήποτε άλλο κλάδο της μετακίνησης.
Με έκπληξη διαπιστώνουμε ότι η μεγαλύτερη μερίδα θέσεων εργασίας όσον αφορά τον ποδηλατικό κλάδο έχει να κάνει με τον τουρισμό – συμπεριλαμβανομένου της διαμονής και των εστιατορίων . Συνολικά απασχολεί 524.000 άτομα, σε σύγκριση με το εμπόριο λιανικής πώλησης που απασχολεί 80.000, τον αμέσως μεγαλύτερο τομέα.
Νέες καινοτομίες όπως τα ηλεκτρικά ποδήλατα, εκστρατείες οδικής ασφάλειας για ποδηλάτες αλλά και τα έργα υποδομής θα μπορούσαν να ενισχύσουν την ποδηλατική οικονομία ακόμη 10%, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ποδηλατική Ομοσπονδία, η οποία ζητάει το 10% του προϋπολογισμού της Ευρώπης να διατίθεται για τη βελτίωση της μετακίνησης με ποδήλατο.
Σε γενικές γραμμές οι θέσεις εργασίας που σχετίζονται με την ποδηλασία είναι πιο σταθερές, σε σχέση με άλλους τομείς και προσφέρουν μια αγορά εργασίας εύκολα προσβάσιμη σε ανειδίκευτους εργάτες, όπως αναφέρει μια έκθεση για λογαριασμό του ινστιτούτου Μεταφορών και Μετακίνησης Leuven.
Τέλος, η μελέτη επισημαίνει κάποια απρόσμενα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. «Η αστική μετακίνηση με ποδήλατο, προσφέρει περισσότερα στην μικροοικονομία των τοπικών κοινωνιών σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο μέσο αστικής μετακίνησης. Αυτό οφείλεται στο ότι οι ποδηλάτες πάνε στα μαγαζιά, στα φαγάδικα και στα καφέ πιο συχνά από ότι οι χρήστες άλλων μέσων μετακίνησης.
Με την σειρά μας ελπίζουμε να δούμε περισσότερα έργα όσο αφορά τα δίκτυα ασφαλών ποδηλατοδρόμων στην Ελλάδα, πόλεις πιο φιλικές προς το ποδήλατο, μαθήματα οδικής παιδείας στα σχολεία της χώρας και γιατί όχι κάποια στιγμή και ένα εργοστάσιο κατασκευής ποδηλάτων στην Ελλάδα!