To bike fitting δεν είναι κάτι καινούριο. Βέβαια, παλαιότερα ίσχυε το ότι αν μπορούσες να σταθείς επάνω από το ποδήλατο, τότε αυτό ήταν καλό για εσένα. Κάτι τέτοιο είναι ξεκάθαρα λάθος και ευτυχώς που πλέον, δεν προσεγγίζεται έτσι το σωστό νούμερο ποδηλάτου.
Bike fitting, γενικά λέμε τον συγχρονισμό του αναβάτη και του ποδηλάτου ώστε να επιτευχθεί η πιο άνετη, αποδοτική, ισχυρή και ασφαλής θέση του αναβάτη επάνω στο ποδήλατο. Η σωστή θέση οδήγησης, μπορεί, πραγματικά, να αλλάξει την εμπειρία σας πάνω στο ποδήλατο.
Σας παρουσιάζουμε έναν βασικό οδηγό με τα μέρη του ποδηλάτου δρόμου σας που μπορείτε να ρυθμίσετε για να σας ταιριάζει καλύτερα το ποδήλατο. Δεν υπάρχουν μαγικά γύρω από το bike fit. Μερικές φορές είναι προτιμότερο να πληρώσουμε κάποιον επαγγελματία που έχει τα κατάλληλα εργαλεία και την εμπειρία ώστε να στήσει σωστά το ποδήλατο για εμάς.
Το ύψος της σέλας.
Μετρήστε το καβάλο σας: Σταθείτε μπροστά σε έναν τοίχο και τοποθετήστε ένα χοντρό βιβλίο ανάμεσα στα πόδια σας. Καθώς στέκεστε όρθιοι σημαδέψτε με ένα μολύβι στον τοίχο το σημείο που το συναντά το επάνω μέρος του βιβλίου. Το ύψος από το πάτωμα, μέχρι την γραμμή που τραβήξατε είναι το καβάλο. Ακολουθήστε την ίδια μέθοδο αρκετές φορές και πάρτε τον μέσο όρο. Το ύψος της σέλας σας θα πρέπει να είναι στο 109% από το νούμερο που βρήκατε. (μετράτε την απόσταση αυτή στο ποδήλατο από τον άξονα του πεταλιού όταν ο δισκοβραχίονας βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο -6η ώρα- μέχρι και το ψηλότερο σημείο της σέλας σας).
Η θέση της σέλας, μπρος – πίσω.
Θα χρειαστείτε έναν βοηθό και ένα νήμα με βαρίδι. Τοποθετήστε το ποδήλατο στο προπονητήριο και βεβαιωθείτε ότι είναι επίπεδο. Κάντε ζέσταμα μερικά λεπτά με τον εξοπλισμό που βγαίνετε για ποδήλατο συνήθως. Βάλτε τον βοηθό σας να σταματήσει το δεξί σας πετάλι στην θέση -3 η ώρα- και να τοποθετήσει το νήμα με το βαρίδι μπροστά από το πόδι σας, ακριβώς κάτω από την επιγονατίδα. Το νήμα θα πρέπει να περνάει από το μέσο του άξονα του πεταλιού ή ελαφρώς πίσω από τον άξονα. Αν είναι μπροστά από τον άξονα, το νήμα, μετακινείστε την θέση προς τα πίσω. Αν κάνετε κάποια ρύθμιση, ελέγξε και το ύψος της σέλας ξανά.
Το πλάτος του τιμονιού.
Τις περισσότερες φορές είναι προσωπική προτίμηση, αλλά ως γενικός κανόνας θα πρέπει το πλάτος του τιμονιού να είναι όμοιο με το πλάτος των ώμων σας. Μερικοί ειδικοί πιστεύουν ότι ένα πιο πλατύ τιμόνι, προσφέρει καλύτερο έλεγχο και ανοίγει το στήθος για καλύτερη αναπνοή. Αντιθέτως, άλλοι υποστηρίζουν ότι ένα ελάχιστα πιο στενό τιμόνι, ανοίγει τους ώμους και την πλάτη, με αποτέλεσμα να μειώνεται η κούραση και το σφίξιμο των μυών, αλλά να σας κάνει και πιο αεροδυναμικούς. Το κύριο θέμα είναι να νιώθετε άνετα και να έχετε καλό έλεγχο.
Το μήκος του λαιμού.
Είναι εξατομικευμένη επιλογή και έχει να κάνει με παράγοντες, όπως το μέγεθος του πλαισίου, το μήκος του στήθους, των χεριών και την ευκαμψία του αναβάτη. Το σχήμα και η θέση του τιμονιού όπως και η θέση των λεβιέδων των φρένων επηρεάζουν το reach. Σαν βασικό οδηγό, θα πρέπει τα χέρια σου όταν είναι στα hoods να έχουν περίπου λύγισμα 30ο μοιρών στους αγκώνες, όταν είσαι στην φυσιολογική σου θέση οδήγησης.
Το ύψος του τιμονιού.
Για αρκετούς η πιο άνετη θέση του τιμονιού είναι όταν, τα bars είναι περίπου στο ίδιο ύψος ή ελαφρώς ψηλότερα από την σέλα. Άλλοι, πάλι, προτιμούν, να καβαλάνε με πιο ίσιο στήθος οπότε τοποθετούν το τιμόνι να είναι κάτω από το ύψος της σέλας. Εξαρτάται από αρκετούς παράγοντες, όπως την ελαστικότητα του αθλητή, αλλά και την γεωμετρία του πλαισίου. Η συμβουλή μας είναι, να ξεκινήσετε σε θέση που είστε άνετε και έπειτα να κάνετε μικρές διορθώσεις από εκεί.
Η περιστροφή του τιμονιού.
Μια καλή γωνία εκκίνησης είναι να βάλετε τα drops του τιμονιού στις 5-15ο μοίρες. Καλό είναι να έχετε το τιμόνι ανάμεσα σε αυτές τις τιμές, αλλά πρωτίστως είναι η δική σας άνεση. Μπορείτε επίσης, να ρυθμίσετε το ύψος από τα brake hoods. Ξεκινήστε έχοντάς τα σε παράλληλη θέση και από εκεί τελειοποιείστε την ρύθμιση με μικρές αλλαγές ώστε να είναι άνετα τα χέρια σας.
Η θέση των cleat.
Βρείτε το σημείο που είναι σκληρό πίσω από το μεγάλο δάκτυλο στο κάθε πόδι. Σημειώστε το σημείο εκείνο με ένα κομμάτι ταινία στο εξωτερικό κάθε παπουτσιού. Τοποθετήστε στο κέντρο κάθε cleat 5-7mm πίσω από εκείνο το σημείο. Το κέντρο από τα περισσότερα cleats είναι συνήθως σημειωμένο με μια γραμμή. Ξεκινήστε με τα cleats να είναι ευθεία επάνω προς το κέντρο του παπουτσιού. Να αλλάξετε την ρύθμιση μόνο αν είναι απαραίτητο, μιας και τα περισσότερα cleat έχουν μια βαθμίδα ελευθερίας. Κάντε μια δοκιμαστική βόλτα και ξαναρυθμίστε με μικρές κινήσεις και ξαναδοκιμάστε. Επαναλάβατε μέχρι να νιώθετε πολύ άνετα.
Το μέγεθος του πλαισίου.
Οι κατάλογοι μεγεθών που δίνουν οι κατασκευαστές συνήθως έχουν βγει αναλόγως το φύλλο, το ύψος και το μήκος του ποδιού εσωτερικά. Η γεωμετρία σε όλα τα πλαίσια αλλάζει αναλόγως το μοντέλο, οπότε δεν θα είστε στο ίδιο μέγεθος σε όλα τα είδη ποδηλάτων. Αν οι μετρήσεις σας πέφτουν ανάμεσα σε δύο μεγέθη ποδηλάτων, τότε θα πρέπει να αποφασίσετε μόνοι σας το reach. Για να το υπολογίσετε θα πρέπει να μετρήσετε το άνοιγμα των χεριών σας και να αφαιρέσετε το ύψος σας. Αν η διαφορά είναι θετική τότε καλό θα ήταν να επιλέξετε το μεγαλύτερο μέγεθος πλαισίου. Αν είναι αρνητική η διαφορά, να επιλέξετε το μικρότερο.