Στο εξωτερικό έχουν πιάσει το νόημα της ευκολίας που προσφέρει το ποδήλατο στις αστικές μετακινήσεις και σχεδόν όλες οι αλλαγές που γίνονται, είναι υπέρ του ποδηλάτου.
Ας δούμε, όμως, ποιες είναι αυτές οι 6 πόλεις που έχουν βάλει το ποδήλατο πιο ψηλά από το αυτοκίνητο.
Κοπεγχάγη
Πρόκειται για την Πρωταθλήτρια πόλη όσον αφορά τις αστικές μετακινήσεις. Με υγιέστερους και πιο χαρούμενους κατοίκους και σαφώς λιγότερα εξαρτημένους από τα αυτοκίνητα. Σχεδόν ο μισός πληθυσμός της πόλης χρησιμοποιεί ποδήλατο. Σε αυτό συμβάλουν τα 454 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων που ενώνουν το κέντρο με τα περίχωρα.
Όταν ακούμε Πόρτλαντ, στο μυαλό μας έρχεται η λέξη “περίεργο”. Σε μια χώρα τόσο φιλική προς το αυτοκίνητο, το Πόρτλαντ ξεχωρίζει σαν την μύγα μέσα στο γάλα για τα 500 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, τα οποία είναι υπερβολικά πολλά αν σκεφτεί κάποιος πως ο πλυθυσμός του δεν ξεπερνάει τις 600,000 κατοίκους!
Το 2009 ο δήμαρχος είχε υπολογίζει πως ξοδεύτηκαν περίπου 60$ εκατομμύρια για να ολοκληρωθεί το δίκτυο ποδηλατοδρόμων και πως το κόστος ήταν ισάξιο με την κατασκευή 2 χιλιομέτρων αυτοκινητοδρόμου!
Σεβίλλη
Όλοι οι κάτοικοι της Σεβίλλης έμμειναν έκπληκτοι όταν είδαν τον δήμαρχο το 2003 να δίνει εντολή κατασκευής 80 χιλιομέτρων ποδηλατοδρόμων. Η κίνηση αυτή 11-πλασίασε τον αριθμό μετακινήσεων με ποδήλατο μόλις σε 2 χρόνια. Αν μη τι άλλο δείχνει πως όταν προσφέρεις στους ποδηλάτες ασφάλεια μετακινήσεων και ευκολία, αυτοί θα το εκμεταλλευτούν!
Θα λέγαμε πως είναι πραγματικά οξύμωρο για μια πόλη διάσημη για την αυτοκινητοβιομηχανία της να έχει εβδομαδιαία γιορτή του ποδηλάτου όπου συμμετέχουν πάνω από 3000 άτομα! Από την στιγμή που έφυγε η αυτοκινητοβιομηχανία από εκεί -άρα μειώθηκε και ο πληθυσμός και το μποτιλιάρισμα- η κοινότητα βρήκε την ευκαιρία για κάτι τελείως διαφορετικό, που δεν είναι άλλο από το ποδήλατο.
Από το 2006 έχουν φτιαχτεί πάνω από 250 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, πράγμα που αύξησε κατά 400% τους ποδηλάτες στους δρόμους.
Φυσικά και από μια τέτοια λίστα δεν θα μπορούσε να λείπει η Ολλανδία. Δεν είναι όμως το Άμστερνταμ όπως πολλοί θα περιμένατε, αλλά το Wageningen στο οποίο ο δήμος έχει τοποθετήσει θερμαινόμενους σωλήνες κάτω από τα κύρια κομμάτια των ποδηλατοδρόμων, ώστε να μην πιάνουν πάγο. Εάν αυτό δεν είναι μέριμνα τότε τι;
Όταν δημιουργήθηκε ο πρώτος διαχωρισμένος ποδηλατόδρομος κατά μήκος του κέντρου της πόλης, η χρήση του ποδηλάτου αυξήθηκε. Βασικά η χρήση των ποδηλάτων υπερτετραπλασιάστηκε και αυξήθηκε η χρήση του ποδηλάτου ως μέσο μεταφοράς μέσα στην πόλη κατά 26% μέσα σε 12 μήνες. Τέλος, το έργο κόστισε 19% λιγότερο από τον προϋπολογισμό των 7$ εκατομμυρίων και είναι ένα παράδειγμα που θέλουν να ακολουθήσουν και άλλες πόλεις του Καναδά.
Εμείς, έχουμε να δείξουμε κάτι καλό, πέρα από την ‘ποδηλατική’ πόλη των Τρικάλων;