Οι προβληματικές ταχύτητες είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στα ποδήλατά μας.
Εφόσον ακολουθήσατε τις πληροφορίες στο βίντεο σχετικά με το πως να ρυθμίσετε τις ταχύτητές σας και ακόμη δεν έχετε καταφέρει να τις κάνετε να δουλέψουν σωστά, δείτε 7 πιθανά προβλήματα στην μετάδοση που προκαλούν κακές αλλαγές ταχυτήτων.
Τάση της ντίζας και οι βίδες ορίων στο σασμάν.
Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα που προκαλεί κακές αλλαγές και θορύβους στην μετάδοση είναι η τάση του καλωδίου. Τα καινούρια shifter δουλεύουν με ακριβή τάση στην ντίζα ώστε να πραγματοποιούνται οι αλλαγές ταχυτήτων. Μια μικρή απόκλιση και δεν γίνονται σωστά και αστραπιαία. Με την χρήση και την πολυκαιρία η ντίζα χαλαρώνει και προκαλούνται προβλήματα. Αν οι ταχύτητες δεν ανεβαίνουν (από μικρό γρανάζι σε μεγαλύτερο) τότε η ντίζα είναι χαλαρή. Αν συμβαίνει το αντίθετο τότε είναι πολύ σφιγμένη.
Οι βίδες των ορίων είναι μόνο για τα άκρα της κασέτας και δεν επηρεάζουν τις αλλαγές ταχυτήτων. Θα πρέπει να ρυθμιστούν μια φορά και να αφεθούν έπειτα.
Το B-tension όμως, που ρυθμίζει το τέντωμα του σασμάν (ή πιο απλά την απόσταση μεταξύ του σασμάν και της κασέτας) είναι αρκετές φορές υπεύθυνο για κακές αλλαγές στις 1Χ μεταδόσεις. Δείτε πως μπορείτε να μετατρέψετε το ποδήλατό σας σε 1Χ.
Επίσης ένα στραβό νύχι είναι υπεύθυνο τις περισσότερες φορές για κάτι που φαίνεται σαν να είναι πρόβλημα των ορίων του σασμάν.
Η θέση του μπροστινού σασμάν.
Για πολλούς οι σωστές αλλαγές στους μπροστινούς δίσκους είναι κάτι σαν μαύρη μαγεία. Η σωστή θέση του σασμάν είναι ένας πολύ βασικός παράγοντας για κακές αλλαγές δίσκων -πέρα από την τάση της ντίζας και την σωστή ρύθμιση των ορίων για τις βίδες. Η εξωτερική πλευρά του μπροστά σασμάν θα πρέπει να βρίσκεται μόνο 2mm πιο ψηλά από τον μεγάλο δίσκο και να είναι παράλληλη προς αυτόν, ώστε να επιτύχετε τις καλύτερές δυνατές αλλαγές.
Φθαρμένες ντίζες.
Οι μηχανικές μεταδόσεις (οι μεταδόσεις που έχουμε οι περισσότεροι από εμάς δηλαδή) βασίζονται στην μετατόπιση μιας ντίζας για να δουλέψουν σωστά. Αν αυτή η ντίζα είναι σκουριασμένη, φθαρμένη, παλιά ή κακής ποιότητας, τότε οι αλλαγές δεν θα είναι άψογες. Ένας από τους λόγους που οι ηλεκτρονικές σειρές θεωρούνται απροβλημάτιστες είναι η απουσία ντιζών.
Προσοχή στα ροφήματα ηλεκτρολυτών καθώς η ζάχαρη που περιέχουν πολλές φορές είναι η αιτία για να κολλάνε οι ντίζες εσωτερικά των καλωδίων.
Η κατάσταση της αλυσίδας, η καθαριότητα και η λίπανση.
Πότε ήταν η τελευταία φορά που ελέγξατε την αλυσίδα σας και την μετάδοση για φθορά ή ζημίες; Η συχνή μέτρηση της φθοράς της αλυσίδας δεν θα σας σώσει μόνο από τα έξοδα για καινούρια κασέτα και γρανάζια, αλλά επίσης θα κάνει τις αλλαγές σας αστραπιαίες. Ακόμη και αν η αλυσίδα δεν είναι φθαρμένη μια κακή αλλαγή (κάτω από συνθήκες δύναμης) μπορεί να έχει προκαλέσει στράβωμα ή κάποια links να μην κινούνται ελεύθερα. Γυρίστε αργά τα πετάλια προς τα πίσω και παρατηρήστε την αλυσίδα στα τρελά γραναζάκια του πίσω σασμάν. Αν πηδάει τότε υπάρχει κάποιο πρόβλημα.
Επιπλέον μια βρώμικη μετάδοση δεν προκαλεί μόνο πρόωρη φθορά και περισσότερη αντίσταση, αλλά δυσκολεύει και τις αλλαγές ταχυτήτων. Προσπαθήστε να κρατάτε την μετάδοσή σας καθαρή. Το ίδιο συμβαίνει όμως και όταν η μετάδοση είναι στεγνή -χωρίς λίπανση. Επίσης, αν το μήκος της αλυσίδας δεν είναι σωστά μετρημένο τότε θα αντιμετωπίσετε προβλήματα στις αλλαγές ταχυτήτων στα άκρα της κασέτας.
Φθορά αλυσίδας-κασέτας-γραναζιών..
Ανεξαρτήτως πόσο καλά συντηρείτε και καθαρίζετε την μετάδοση στο ποδήλατο κάποια στιγμή φθείρεται. Μια φθαρμένη μετάδοση κάνει περισσότερη φασαρία, έχει προβληματικές αλλαγές, πηδάει η αλυσίδα και άλλα. Από προσωπική εμπειρία μπορεί να προκαλέσει μέχρι και πολύ επίπονη πτώση αν πηδήξει η αλυσίδα σε δυνατό ορθοπέταλο και να σας αφήσει εκτός ποδηλάτου για εβδομάδες -φτου κακά. Το ελατήριο από τα σασμάν μπορεί να χάσει την τάση του, όπως επίσης και μετά από πολύ χρήση να χαλάσουν τα λεβιεδάκια. Πριν όμως μπείτε στον κόπο -και στο χρήμα- να τα αντικαταστήσετε, δοκιμάστε να αλλάξετε ντίζες και εξωτερικά καλώδια πρώτα.
Το μήκος των εξωτερικών καλωδίων.
Όσο περίεργο και αν σας ακούγεται πραγματικά παίζει ρόλο το μήκος του εξωτερικού καλωδίου. Αν είναι πολύ μακρύ έχετε πρόσθετη τριβή για την ντίζα, χώρια που υπάρχει πιθανότητα να μπλεχτεί κάπου. Aν είναι πολύ κοντό, επηρεάζεται η τάση της ντίζας και αλλάζει ταχύτητες από μόνο του. Το μήκος του εξωτερικού καλωδίου παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στα ποδήλατα διπλής ανάρτησης γιατί με την λειτουργία της πίσω ανάρτησης πολλές φορές προκαλεί περαιτέρω τέντωμα των καλωδίων.
Ίσως να ευθύνεται το πλαίσιο.
Δυστυχώς μερικά σχέδια πλαισίων μπορεί να είναι η αιτία για προβλήματα στις αλλαγές ταχυτήτων. Πολλά παλιότερα πλαίσια με εσωτερική καλωδίωση είχανε πολύ μικρούς οδηγούς με κλειστές κούρμπες που προκαλούσαν περισσότερη τριβή των ντιζών εσωτερικά των καλωδίων, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα διαφορετικής τοποθέτησης. Σίγουρα θα έχετε δει κάποιες εταιρίες να διαφημίζουν πως το καινούριο πλαίσιο έχει βελτιωμένη τοποθέτηση των καλωδίων. Ο λόγος είναι ακριβώς αυτός που περιγράψαμε.
Τα ποδήλατα χρονομέτρου είναι συνηθέστερο να παρουσιάσουν τέτοια προβλήματα, όπως και πολλά άλλα αεροδυναμικά πλαίσια, όπου οι ντίζες είναι εσωτερικά του σκελετού σε περίεργες γωνίες για καλύτερη αεροδυναμική.